Myynti on yrityksen uteliaisuusfunktio

Minusta markkinoinnin tulisi olla yrityksen uteliain funktio. Markkinointi onkin usein merkittävässä roolissa, kun yritys asemoi itseään uudestaan ja etsii paikkaansa asiakkaan mielessä ja kilpailijoidensa puristuksessa. Yleensä markkinointi on paistamassa ensimmäisiä powerpoint-kalvoja, kun yritys aloittaa strategiajumppansa trendeistä ja asiakkaan tarpeista. Tämän jälkeen etsitään toimialalta trendinomaista kehitystä ja tunnistetaan kasvavia segmenttejä ja niiden tarpeita. Näiden kehityskulkujen huomaaminen ajoissa tulee arvoon arvaamattomaan. On varhaisessa vaiheessa nähtävä mihin toimiala on matkalla ja erotettava suhdanteenomainen ja rakenteellinen trendikehitys toisistaan.

Me Harvialla olemme työstäneet identiteettiämme ja asemoitumistamme globaaleilla sauna- ja spamarkkinoilla. Olemme jo hyvän aikaa olleet maailman suurin kiukaiden valmistaja ja tätä nykyä tuotteitamme viedään jo 85 maahan. Nyt me haluamme kasvaa ja viedä sauna- ja spa-kokemuksen kokonaisvaltaisesti uudelle tasolle.

Käsissämme on funktionaalinen, ihmisten terveyttä edistävä hyvinvointituote, joka on lisäksi vahvasti kokemuksellinen ja koukuttava.

Minusta meillä on hyvä suunnitelma, vaikka en sitä paljastakaan. Näemme ilman otsalamppuakin, että maailman saunojen varustelutasot ovat jo hyvän aikaa olleet trendinomaisessa kehityksessä. Ihmisten kaipuu rentoihin hetkiin keskellä nopeatempoista hälinäyhteiskuntaa ei ainakaan ole laantumaan päin. Merkittävä designperintömme ei myöskään ole vielä löytänyt tietään saunakokemusten maailmaan. Ja saunan digitaalisuus ottaa vasta ensimmäisiä askeleitaan. Meille suomalaisille hyvä uutinen on, että sauna on suomalainen sana ja pohjoinen Suomi maailman saunatihein maa. Uusimmat tieteelliset tutkimukset kaiken lisäksi todentavat saunomisen terveysvaikutuksia. Käsissämme on siis funktionaalinen, ihmisten terveyttä edistävä hyvinvointituote, joka on lisäksi vahvasti kokemuksellinen ja koukuttava. Uskomme että saunan moniaistillinen jalanjälki hyvinvointibisneksessä tulee olemaan huomattava - ja Suomen rooli tämän kokemuksen synnyinpaikkana meitä lämmittävä.

Palaten vielä uteliaisuuteen. Markkinoinnissa on paljon kyse oivalluksesta. Pitää nähdä jotain sellaista, joka ei ole ilmeistä, mutta puhuttelee ja koskettaa - tuoda vanhaan tuttuun asiaan uutta näkökulmaa. Me uskomme markkinoinnissamme ihmisten voimaan ja rakennamme brändiviestintäämme vahvasti brändilähettiläidemme varaan. Ansaittua ja aitoa tarinaa ei voita mikään. Uteliaiden ihmisten ansiosta olemme huomanneet, että brändimme taustalta tosiasiassa löytyy monta maailmanluokan legendaa, joiden tarinoita tuomme jatkossa esiin. Dramatisoinnin hoitavat ammattilaiset - tässä tapauksessa i2.

Luulen että tämänkin blogin lukijoista moni on keskimääräistä uteliaampi. Jääkää siis odottamaan.

Timo Huhtamäki

Kirjoittaja on Harvia-konsernin markkinointijohtaja