Twitter joutaa tuhoutua – asiantuntijat, siirtykää LinkedIniin

No ei tietenkään Twitterin soisi tuhoutuvan. Sosiaalisen median kavalkadiin jäisi valtava kolo, jos siitä Twitter katoaisi. Missä sen jälkeen toivotettaisiin #huomenta, sorsastettaisiin tietoa ja harrastettaisiin gifbattleja? Mutta on siinä vähän perääkin, että ainakin Suomi-Twitteriin on ilmaantunut oireita, jotka saattavat olla kuolemaksi.

Ei kasvua, ei mainoksia, ei rahaa

Raadollisimmat asiat ensin. Jos selailee Markkinointi & Mainonta -lehden viimeaikaista uutisointia Twitteriin liittyen, ei hyvältä näytä. Helmikuussa uutisoitiin ensin, että Twitterin kasvu kuihtui yhteen prosenttiin ja sen jälkeen, että mainosmyynti laski ennenäkemättömästi.

Kun kasvu hiipuu, osakkeen arvo laskee ja mainostajat kaikkoavat, alkaa mediumin joutsenlaulu.

Jos taas tuijottelee hetken Toni Nummelan rakentamaa Suomi-Twitter-laskuria, huomaa, ettei aktiivisten suomalaisten  tweettaajien määrä kasva. Se pyörii tuolla vajaan 50 000 paikkeilla viikosta toiseen huolimatta siitä, että eletään henkilöbrändäyksen ja asiantuntijoiden esiinastumisen valtakautta.

Mäkinen haloo, onko siellä ketään?

Päiväsaikaan keskustelu on Twitterissä vielä lähes vilkasta, koska se on monelle LinkedIniin verrattavissa oleva työväline. Tästä kuitenkin herkästi seuraa se, että Twitteriä käytetään ”päämäärätietoisesti” ja ”tehokkaasti” viestien tuuttaamiseen, mikä kyllä lisää tweettimassaa muttei keskustelua.

Iltaisin sen sijaan aavikkopallot rullaavat ja kun twitterdomiin huutelee, vastauksena kaikuvat ajastetut tweetit ja uutisbotit. Saa nähdä ihan tosissaan vaivaa, että saa aikaiseksi keskustelun, eivätkä niiden lentonäytteet yleensä paljon kanoille nenää näytä.

Toki osittain Twitterin kauneus on juuri sen pyrähdysmäisissä keskusteluissa. Mutta jos keskustelu ei syty alkuunkaan, aletaan olla sosiaalisuuden saattohoitovaiheessa.

Minä pidän Twitteristä ja yritän elvyttää sitä parhaan kykyni mukaan. Yritän muokata lähes kaikki tweettini kysymyksiksi, jotta edes joskus joku pieni keskustelu versoaisi ja eläisi hetkisen. Mutta jos minun nyt pitäisi suositella aloittelevalle asiantuntijalle yhtä kanavaa, joka kannattaisi ottaa haltuun, niin kyllä se on LinkedIn.

Sori, tweeps.