Onko kivijalka muka kuollut?

Vierivä kivi ei kuulemma sammaloidu, mutta miten käy iankaikkisen kivijalan, joka on ollut liikahtamatta osa Tampereen katukuvaa vuosisadat läpeensä? Kivijalan kuolemaa on tässä povailtu samaa tahtia kuin kirjan ja Facebookinkin, mutta kunkin kohdalla lihavan rouvan laulut ovat vielä kuulematta. Kivijalan kohtaloa päätti uhmata myös kotimainen työvaateliike Standa.

Aikaisemmin aluemyyjävetoisesti toimintaansa pyörittänyt Standa on tähän saakka keskittynyt yli kymmenen hengen työvaatetilauksiin ja puhtaasti B2B-myyntiin. Nyt he päättivät tehdä aivan uuden aluevaltauksen ja tuoda niin bisnes-, ravintola- kuin hyvinvointialojenkin työvaatteet jokaisen niitä tarvitsevan saataville.

Näitä lauseita kuulee harvemmin

Keväällä Standa heitti suunnittelupöydällemme hieman harvinaisemman toimeksiannon. He olivat päättäneet luoda uuden kivijalkamyymälän ja meidän tehtäväksemme tuli suunnitella, miltä se näyttäisi ja mikä sen nimi olisi.

Mutta ennen kuin voi alkaa piirtää yhtäkään viivaa logoon on ensin määriteltävä perusasiat. Kaikki lähtee liikkeelle konseptoinnin peruskysymyksistä: Mitä myydään ja kenelle myydään? Mihin kategoriaan Standan uusi myymälä sijoittuu kuluttajasegmentissä? Mikä on kuluttajien ikähaarukka, mistä he nyt ostavat työvaatteensa? Ketkä ovat pahimmat kilpailijat?

Kun nelikenttäharjoitusten perusteella saimme haarukoitua Standan myymälälle oman lokeron, päästiin sen aina ja ikuisesti vaikeimman tehtävän äärelle, eli nimen valintaan. Kevätaurinko siivilöityi sälekaihtimista neukkariin, kun heittelimme toisiamme nimiehdotuksilla. Lopulta voittajaksi valikoitui Standout.

Erottaudu eduksesi

Kesän aikana Suvi loi myymälälle vahvan visuaalisen identiteetin. Värit omittiin emoyritykseltä, mutta muuten kaikki rakennettiin tyhjältä pöydältä vastaamaan Standoutille haarukoitua lokeroa. Logoa myöten visuaalisuudessa korostuu myymälän kärkiviesti: erottaudu eduksesi työelämässä.

Tätä kärkiviestiä on niin visuaalisesti kuin sanallisestikin jalkautettu myymälän näkyvyyselementteihin, nettisivuille, Facebookiin, flyereihin, mainoksiin, hintalappuihin, ostoskasseihin ja lahjakortteihin. Kun puitteet on kunnossa, on aika avata ovet.

Standout-myymälä
Standout-myymälä, Hallituskatu 7

Lokakuun lopussa Standout avautui Tampereelle osoitteeseen Hallituskatu 7. Aluksi mainonta on keskittynyt viestimään uudesta työvaateliikkeestä pääasiassa bisnes-pukeutujille. Pikkuhiljaa kärkeä on hilattu brändimainonnasta taktisempaan suuntaan ja nostettu bisnesvaatteiden rinnalle myös ravintola- ja hyvinvointialojen tarjonta.

Mainonta jatkuu niin sanomalehdissä kuin Facebookissakin, sillä tunnettuutta ei ihan yön yli rakenneta. Edes Tampereella.

Käyhän kurkkaamassa, miltä siellä näyttää.