Pääministerin pipo – Tahdittomuuden huippu vai askel vaalilupausten toteuttamiseen?

Kun Keskusta voitti vaalit keväällä 2015, Suomen suurin puolue ja sen nokkamies, nykyinen pääministeri, Juha Sipilä lupasi panna Suomen kuntoon. Yksi askel parempaa Suomea kohti otetaan Sipilän mukaan lopettamalla vatulointi.

Tiistaina 15.11. Helsingin Sanomat uutisoi Sipilän vierailusta kuuluisalla Talvivaaran kaivoksella. Vierailun keskiöön nousi Sipilän päässä käyttämä Terrafame-yrityksen pipo. Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö tuomitsi jyrkästi Sipilän hattuvalinnan ja vertasi vierailua kokonaisuudessaan mainosvideoon. Pääministeri ei voi puheenjohtaja Niinistön mukaan käyttäytyä näin.

Pääministeri Sipilä kertoi hatun olleen vain suojavaatetus, eikä mitään muuta. Mutta entäpä jos Sipilä tekikin teon tietoisesti? Silloin pääministerimme olisikin itse asiassa erittäin hieno mies.

Yhdysvalloissa on ollut jo vuosia puhetta siitä, että poliitikkojen kytkökset eri yhtiöihin, erityisesti niihin, joissa poliitikoilla on taloudellisen hyötymisen mahdollisuus, heikentävät sekä poliitikkojen uskottavuutta että heidän suhdettaan äänestäjiin. Ongelman ratkaisemiseksi monet tahot ovatkin ehdottaneet, että poliitikkojen tulisi käyttää NASCAR-autourheilusta tuttuja ajotakkeja, joissa komeilee jokaisen yrityksen logo, joka on jollain tasolla tekemisissä kyseisen poliitikon kanssa. Tämä lisäisi monien mielestä läpinäkyvyyttä ja avaisi paremmin poliitikkojen todellisia suhteita eri yrityksiin.

Terrafame-myssystä tulee suomalaisen poliittisen historian symboli, jos trendi lähtee kunnolla leviämään.

Tässä valossahan Sipilä näyttäytyy pioneerina. Jos hattu oli laskelmoitu valinta, niin kuin Niinistön kommenteista voisi ymmärtää, silloin Sipilä on tuonut kertarysäyksellä lisää läpinäkyvyyttä politiikkaan. Hän teki päivässä sen, mitä Yhdysvalloissa on ajatuksen tasolla heitetty ilmaan jo vuosien ajan.

Sipilän keskustelunavaus on myös askel kohti pahamaineisen vatuloinnin lopettamista. Kotimaisten kielten keskus (Kotus) selvitti vatulointi-verbin tarkoittavan hidasta, kömpelöä tai vaivalloista tekemistä. Ja mikä hidastaa poliittista päätöksentekoa enemmän kuin se, että joudut jatkuvasti ajamaan instanssien etua ilman, että saat paljastaa heitä kenellekään. Sipilän myssy ratkaisee tämänkin ongelman kertaheitolla.

Terrafame-myssystä tulee suomalaisen poliittisen historian symboli, jos trendi lähtee kunnolla leviämään. Kenen poliitikon takkiin sinä haluaisit logosi? Kuinka hienoa olisikaan, jos sinulle tärkeä poliitikko kulkisi täysistuntoihin yhtiösi logo salkunkyljessä.

Sipilälle on lyhyen pääministerikautensa aikana annettu todella paljon risuja. Mutta tämä temppu heittää Sipilän pisteet kertaheitolla tähtiin. Vatuloinnin aika on ohi.