Pähkinänsärkijä in a nutshell

Balettiproduktion markkinoinnissa oppii yhtä sun toista. Muun muassa tämän kaiken opimme Tampere-talon syksyn Pähkinänsärkijä-produktion markkinointia toteuttaessamme.

Itsekriittisyys koskettaa meistä mestarillisimpiakin: Sisältömarkkinointi vie syvälle aiheiden syövereihin ja pistää copyn tutkivan journalistin kenkiin. Selvisi muun muassa, ettei Tshaikovski itse edes pitänyt Pähkinänsärkijään säveltämästään musiikista, vaikka se otettiin jo aikalaisten keskuudessa lämpimästi vastaan. Olisiko syytä päästää liiallisesta itsekriittisyydestä?

Kilpailut kiinnostavat ja arvonnat aktivoivat: Tampere-talon some on rakentunut tähän asti vahvasti tiedottavan viestinnän varaan, mutta ”Pähkikseen” halusimme tuoda selkeästi aktivoivan sisällön. Niinpä pistimme lippuja jakoon yksinkertaisella ”Kenet veisit kanssasi balettiin?” -kysymyksellä. Lopputuloksena lippukisamme keräsi lähes 2.600 kommenttia, 57 jakoa ja tavoitti yli 82.000 ihmistä.

Lapset ovat mahtavia hiljaisinakin: Osana uutiskirjeen sisältöä kävimme haastattelemassa Viinikan päiväkodin lapsia Pähkinänsärkijästä. Tahdoimme tuoda baletin markkinointiin uuden ja yllättävän äänen, sillä lapsia ei ole tavattu kuulla korkeakulttuurin saralla. Vaikka varhainen aamu oli haastatteluaikana kankeahko pienille asiantuntijoillemme, oli hiljaisissa hetkissä ja tuumailevissa ilmeissäkin käyttökelpoista materiaalia videokollaasiimme. Käy kurkkaamassa video ja katso, mitä itse tykkäät.

Lipputavoitteet on tehty ylitettäviksi: Pähkinänsärkijän lipunmyyntitavoite oli 6000 myytyä lippua. Pistimme noin 25 %:lla paremmaksi ja toteutunut lippumyyntimäärä oli 7482 kappaletta.

Seuraavaksi lähdemme rikkomaan helmikuussa Ison salin valtaavan Pohjalaisia-oopperan noin 8.200 lipun myyntitavoitteita. Luvassa on veret seisauttava tarina vahvoista suomalaisista naisista, ja todella vaikuttava teos, joka on osa Suomi 100 -juhlavuoden teemaa.

Vetoapua lipunmyyntiin voi antaa lunastamalla lippunsa ainutlaatuiseen elämykseen osoitteesta lippu.fi.