Digimarkkinoinnin onnenpyörässä vain rosvosektoreita?

Digitaalisuus on muuttanut markkinointiviestinnän kenttää peruuttamattomasti. Samalla uusia toimijoita on tullut runsaasti digimarkkinoinnin eri osa-alueille ja monet niistä kasvavat nopeasti. Aikaisemmin mainostoimistot ”hallinnoivat” koko markkinointiviestinnän kenttää, jolloin heillä oli epäsuorasti suuri valta myös siitä, mitä asiakkaat tekevät. Nyt digitaalisuuden osalta tilanne on toinen: asiakkaalla on valinnanvaraa ja he voivat valita eri osa-alueille heitä parhaiten palvelevat toimijat useista laadukkaista vaihtoehdoista.

Mutta hajautettu malli vaatii resursseja ja osaamista. Suuret yritykset omaavat tarvittavat resurssit, mutta mikä on tilanne pienten ja myös keskisuurten yritysten osalta? Hätkähdin asiaan taas kerran, kun tavatessani uutta asiakasta, hän kysyi lähes tuskastuneena: mitä meidän pitäisi tehdä?

Eräänä päivänä sisään tulee sisältömarkkinointiyritys ja kertoo ihmisten tänä päivänä haluavan sisältöjä ja ratkaisun olevan blogeissa, white papereissa ja muissa koukuttavissa sisällöissä. Seuraavana päivänä hän saa kuulla, että ei ole onnea ilman pieteetillä toteutettua hakukoneoptimointia. Paitsi, että seuraava kertoo sosiaalisen median tuovan onnen ja niin edelleen. Ja kaikki nämä näkökulmat tulevat usein vahvalla, lähes ekumeenisella paatoksella, joissa ei juuri ole tilaa kompromisseille. Kaikki valinnat edellyttävät investointeja, joten mitkä ovat juuri ne valinnat, joita hänen pitää tehdä?

Puhe kääntyy helposti kanaviin ja menetelmiin, kun keskiössä pitäisi olla asiakkaan bisnes, asiakkaat ja muut sidosryhmät.

Tuntuukin siltä, että usein tehokkaan myyntikoneiston omaavat digitoimistot ovat saaneet asiakkaat enemmän hämmentymään kuin vapautumaan. Puhe kääntyy helposti kanaviin ja menetelmiin, kun keskiössä pitäisi olla asiakkaan bisnes, asiakkaat ja muut sidosryhmät.

Missä bisneksessä me ollaan ja mitä meillä on siihen tarjottavana? Ketkä ovat meidän asiakkaita, ketkä potentiaaleja, kuinka paljon heitä on ja mikä on meidän suhde heihin? Mistä he ovat kiinnostuneita? Mikä on meidän lisäarvo heille ja voisiko meidän osaamisesta olla lisäarvoa jollekin toiselle toimialalle?

Loppujen lopuksi kaikkien digitaalisten ja analogisten ratkaisujen keskiössä pitäisi olla ihmiset ja heidän välinen vuoropuhelu sekä kanssakäyminen.

Harvoin, jos koskaan, kysymys on joko tai.

Tekemisen keskiössä on suunnitelmallisuus, aktiivisuus ja viitseliäisyys. Bisneksestä riippumatta tarvitaan erilaisia välineitä kohdata asiakkaita. Edelleen tarvitaan perinteisiä markkinointiviestinnän muotoja, jotka liiketoiminnasta riippuen voivat olla mainontaa sopivissa medioissa, messuja, asiakastapaamisia, alennuskuponkeja, suoramarkkinointia. Tätä tukemaan tarvitaan digitaalisten kanavien mahdollisuuksien hyödyntämistä vaikkapa sisältömarkkinoinnin, hakukoneoptimoinnin, sosiaalisen median hyödyntämisen tai markkinoinnin automatisoinnin muodossa. Harvoin, jos koskaan, kysymys on joko tai.

Esimerkiksi Saara Aallon tämän hetken suosiota on mahdotonta kuvitella ilman tv:tä. Samalla digitaalisuus on ollut suuressa roolissa ja päästänyt ihmiset mukaan synnyttämään ilmiötä.

Kysymys on liiketoimintaa edistävien valintojen tekemisestä, ja siinä aidosti asiakaskeskeiset suunnittelutoimistot ovat suurena apuna. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse.

Mistähän elementeistä teidän ilmiöt voisivat syntyä?

Rauhallista joulunaikaa ja menestyksekästä vuotta 2017.