Suomalainen taiteilija on markkinoinnin mestari!

Onko sattumaa, että Cheekin elämäkerran uutisoinnissa rikottiin embargoa ja Tuukka Temosen elokuvan katsojaluvut ovat pahasti pielessä?

Suomalaiset kulttuurivaikuttajat ovat viime aikoina olleet otsikoissa varsin tiuhaan. Milloin elokuvaohjaaja julkaisee omia katsojalukujaan, milloin muusikko kiukuttelee yhteisten pelisääntöjen puutteesta, kun joku kumman STT ei osaa kunnioittaa embargoa. Somessa räppärit ovat koko ajan toistensa kurkuissa kiinni.

Suomalainen tiedonvälitys elää jatkuvalla nitrokuurilla. Uutisia on saatava ihmisten tietoon ensimmäisenä, tai ainakin naapuria nopeammin. Jokainen uutistoimitus tietää pahimmat kilpakumppaninsa, eikä tarvitse olla paras, jos naapuri pysyy selän takana. Määrä on korvannut laadun jo aikoja sitten.

Uutistoimitusten verinen kilpailu ei ole jäänyt kulttuuritoimijoilta huomaamatta. Suomalainen taiteilija on pistänyt merkille jo aikoja sitten, kuinka liukuhihnamaiseksi uutisointi on ”pahimmillaan” mennyt. Heittomerkit siksi, sillä pahuuden taso riippuu täysin siitä, kummalla puolella mikrofonia tai näppäimistöä olet. Taiteilija on tässä jaossa saanut parhaat kortit, mutta ei uutistoimittajatkaan täysin tyhjällä kädellä bluffaile.

Viihde on luetuinta materiaalia uutisvirrassa. Se on myös nopeasti tuotettavaa sisältöä, koska moni viihdehahmo jakaa ”elämäänsä” omissa somekanavissa. Leijonanosa kohukaunotar kieppui alasti lampputolpassa -tyylisistä uutisista ovat lähtöisin näiden kaunottarien Instagram-tileiltä. Sisältö on siis käytännössä valmista julkaistavaksi sellaisenaan. Ja ei – tämä ei koske pelkästään kohukaunottaria. Myös sinun lempilaulajasi, tai ainakin hänen managerinsa tietää, miten mediaa tulee hyödyntää näinä aikoina.

Kun yllämainittuun kombinaatioon yhdistetään ”uutisennälkäinen” asiakaskunta ja nopeasti uutisia suoltavat toimitukset, on peli selvä. Taiteilijalle on tarjolla lähes ilmaista markkinointia vailla taloudellisia riskejä tai kasvojen menetystä. Ainoa taistelu käydään taiteilijan sisällä: mitä on ilmaisen näkyvyyden vuoksi valmis tekemään.

Tulevaisuus näyttää, lisääntyykö ja kehittyykö taiteilijoiden markkinointistrategiat, mutta sitä ei voi kukaan kärryillä oleva kieltää, etteikö sitä olisi mielenkiintoista seurata.