Elävä brändi on koko yrityksen toiminnan sielu. Se energisoi koko toiminnan. Se saa oman väen innostumaan ja asiakkaat kiinnostumaan meistä yrityksenä tuotteiden ja palveluiden takana.
Asiakkaat ja myös oma henkilöstö odottavat enemmän kuin aikaisemmin. Jos ennen riitti, että pystyttiin tuottamaan laadukkaita tuotteita kilpailukykyisellä hinnalla, ovat tämän päivän odotukset aivan jotain muuta. Tuotteen pitää muuntautua asiakkaan tarpeeseen ja tuottaa lisäarvoa. Meidän pitää olla saatavilla ja tavoitettavissa käytännössä 24 tuntia vuorokaudessa ja 365 päivää vuodessa. Tämä asettaa uusia haasteita mm. yritysten verkkoratkaisuille – puhumattakaan palvelukonsepteista.
Samoin yrityksiltä odotetaan yhä useammin, että oman liiketoimintansa lisäksi ne osallistuvat yhteiskunnan arvokeskusteluun tuomalla painokkaammin esiin omaa vastuullisuuttaan. Joskus tuntuu siltä, että odotukset yritysten suuntaan ovat jopa suurempia kuin mihin olemme itse valmiit. Eikä tämä rajoitu pelkästään asiakkaisiin, vaan vastaavaa toimintaa odottavat myös omat työntekijät ja muut keskeiset sidosryhmät.
Uuden digitaaliajan sukupolvet ovat tulleet mukaan päätöksentekoon ja heille ei riitä enää ”good enough”. Brändi on saatava aidosti eläväksi ja sitä kautta sen on puhuteltava.
Kuinka sitten brändi saadaan elämään?

Sukeltamalla asiakkaan maailmaan. Millaisessa maailmassa asiakkaamme oikeasti elävät, kuinka he toimivat ja millaisia asioita he arvostavat. Kuinka me voimme auttaa tekemään heidän elämästään rikkaampaa ja kuinka saamme sen kerrottua heille?
Terävöittämällä asiakaskokemusta. Hakeudutaan aktiivisesti kontaktiin asiakkaidemme kanssa eri kanavissa ja tuotetaan heille asiakaskokemus, joka yllättää positiivisesti ja vahvistaa heidän näkemyksiään meistä.
Läikäyttämällä sydäntä. Tunne saa toimimaan. Kuinka synnytämme tunteita, jotka koskettavat meidän sidosryhmiämme?
Tuottamalla kiinnostavaa sisältöä omiin ja kumppaneiden kanaviin. Kaikki mitä edustamme, pitää tehdä näkyväksi. Ilman sitä se on turhaa. Selvitetään, mitkä meidän kanavista aidosti tavoittavat ja millaista sisältöä niistä haluaan saada. Se ei yleensä kuitenkaan vielä riitä. Edelleenkin perinteiset mediat, kuten tv, radio ja printti ovat tehokkaita, kun pitää saada viesti näkyväksi. Mistä meidän asiakkaat ovat kiinnostuneita ja löytyykö sieltä jotain, joka voi meitä auttaa vaikkapa kaupallistamalla urheilu- ja kulttuurisisältöjä tai vastuullistamalla.
Olemalla rohkea. Ei tyydytä seuraamaan, vaan valitaan rohkeasti oma suunta ja kuljetaan määrätietoisesti kohti sitä. Se on riski, joka kannattaa ottaa. Näytetään, että olemme tosissamme emmekä vain mukana bisneksessä.
Elävä brändi rakentaa minuutemme ja tekee meistä ainutlaatuisen. Olisi antoisaa päästä keskustelemaan mitä se voisi tarkoittaa teidän yrityksenne kohdalla.