Kumppanimme Sotkamo/Vuokatti palkittiin tammikuisilla Matkamessuilla Vuoden matkailualueena 2019. Suomen matkailualan liitto SMAL, Visit Finland sekä Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy vertailivat yhteensä 103 aluetta, jotka laitettiin paremmuusjärjestykseen. Arviointikriteerit olivat rekisteröityihin majoitusliikkeisiin saapuneiden vieraiden määrän kehitys, matkailijoiden viipymän kehitys, sesonkivaihteluiden vähäisyys yöpymisten jakautumisessa sekä majoitusmyynti asukasta kohden. Sotkamo sai vertailussa 85 pistettä 100:sta mahdollisesta. Toiseksi tuli Rovaniemi ja kolmanneksi Vantaa.
Sotkamo on tehnyt omaa hiihtoa jo tovin ja kasvaa kansallista trendiä voimakkaammin. Vuonna 2018 se sijoittui matkailijamäärillään viidenneksi koko maassa edellään vain Helsinki, Vantaa, Tampere ja Turku. Viime vuonna koko Suomen kasvu matkailijamäärissä oli 4% luokkaa, kun Sotkamossa vastaava luku on 7%. Sotkamon matkailumarkkinoinnillisena kärkenä on Vuokatti, jossa eletään suurten investointien aikaa.

i2 sai johtaakseen Vuokatin kotimaan matkailun kokonaisvaltaisen kehittämisen alkuvuonna 2018 ja kasvustrategian hengessä Vuokatin matkailumarkkinoinnin strategiset linjaukset päivitettiin nykytilannetta vastaaviksi. ”Vuokatin vahvuus tällä hetkellä on rohkeus etsiä omaleimaisia ratkaisuja markkinoinnissa sekä markkinoinnin toteuttaminen laajalla, monitoimialaisella kumppanipohjalla”, iloitsee i2:n asiakkuusjohtaja Maija Loikkanen. ”Markkinoinnin ratkaisuissa olemme hyödyntäneet Vuokatin asemaa nosteessa olevana haastajabrändinä.”
”Yhteistyö Vuokatin ja i2:n välillä on ollut tuloksellista ja sujuvaa. i2 on raikas ja idearikas kumppani, ja yhdessä tekemisemme on ollut vuorovaikutteista ja innostavaa. Olemme yhdessä konseptoineet uudennäköisen Vuokatin, joka jää positiivisesti ihmisten mieleen”, kommentoi palkinnon Matkamessuilla vastaanottanut Vuokatin Matkailukeskuksen toimitusjohtaja Heidi Pyykkönen.
Kasvun taustaa
Vuokatti erottuu suurimmasta osasta Suomen matkailukeskuksia aidosti ympärivuotisena kohteena, jossa palvelut toimivat ja ovat tarjolla vuoden jokaisena kuukautena. Vuokatti on profiloitunut pitkälti kotimaisten perhematkailijoiden kohteeksi, mutta kasvua on myös ulkomaisten matkailijoiden määrässä.
”Matkailun trendit ovat selvästi meidän puolellamme. Kotimaan matkailu kasvattaa suosiotaan ja siihen tänä päivänä liittyvä ympäristöystävällisyys korostuu Vuokatissa. Olemme keskellä Suomea ja meiltä löytyy samasta paikasta maamme valttikortit: pohjoisen runsasluminen talvi ja Järvi-Suomen vehreä kesä”, toteaa Vuokatin Matkailukeskuksen hallituksen puheenjohtaja Mika Kilpeläinen.
Matkailun kasvunäkymät kulkevat käsi kädessä mittavien investointien kanssa. Vuokatissa on tällä hetkellä käynnissä useita rakentamishankkeita, jotka lisäävät entisestään alueen vetovoimaa ja povaavat myönteistä kehitystä myös tulevalle.