Vuokatti on Vuoden 2019 matkailualue – taustalla menestystekijöitä ja menestyksen tekijöitä

03.02.2020
Maija Loikkanen

Kumppanimme Sotkamo/Vuokatti palkittiin tammikuisilla Matkamessuilla Vuoden matkailualueena 2019. Suomen matkailualan liitto SMAL, Visit Finland sekä Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy vertailivat yhteensä 103 aluetta, jotka laitettiin paremmuusjärjestykseen. Arviointikriteerit olivat rekisteröityihin majoitusliikkeisiin saapuneiden vieraiden määrän kehitys, matkailijoiden viipymän kehitys, sesonkivaihteluiden vähäisyys yöpymisten jakautumisessa sekä majoitusmyynti asukasta kohden. Sotkamo sai vertailussa 85 pistettä 100:sta mahdollisesta. Toiseksi tuli Rovaniemi ja kolmanneksi Vantaa.

Sotkamo on tehnyt omaa hiihtoa jo tovin ja kasvaa kansallista trendiä voimakkaammin. Vuonna 2018 se sijoittui matkailijamäärillään viidenneksi koko maassa edellään vain Helsinki, Vantaa, Tampere ja Turku. Viime vuonna koko Suomen kasvu matkailijamäärissä oli 4% luokkaa, kun Sotkamossa vastaava luku on 7%. Sotkamon matkailumarkkinoinnillisena kärkenä on Vuokatti, jossa eletään suurten investointien aikaa.

i2 sai johtaakseen Vuokatin kotimaan matkailun kokonaisvaltaisen kehittämisen alkuvuonna 2018 ja kasvustrategian hengessä Vuokatin matkailumarkkinoinnin strategiset linjaukset päivitettiin nykytilannetta vastaaviksi. ”Vuokatin vahvuus tällä hetkellä on rohkeus etsiä omaleimaisia ratkaisuja markkinoinnissa sekä markkinoinnin toteuttaminen laajalla, monitoimialaisella kumppanipohjalla”, iloitsee i2:n asiakkuusjohtaja Maija Loikkanen. ”Markkinoinnin ratkaisuissa olemme hyödyntäneet Vuokatin asemaa nosteessa olevana haastajabrändinä.”

”Yhteistyö Vuokatin ja i2:n välillä on ollut tuloksellista ja sujuvaa. i2 on raikas ja idearikas kumppani, ja yhdessä tekemisemme on ollut vuorovaikutteista ja innostavaa. Olemme yhdessä konseptoineet uudennäköisen Vuokatin, joka jää positiivisesti ihmisten mieleen”, kommentoi palkinnon Matkamessuilla vastaanottanut Vuokatin Matkailukeskuksen toimitusjohtaja Heidi Pyykkönen.

Kasvun taustaa

Vuokatti erottuu suurimmasta osasta Suomen matkailukeskuksia aidosti ympärivuotisena kohteena, jossa palvelut toimivat ja ovat tarjolla vuoden jokaisena kuukautena. Vuokatti on profiloitunut pitkälti kotimaisten perhematkailijoiden kohteeksi, mutta kasvua on myös ulkomaisten matkailijoiden määrässä.

”Matkailun trendit ovat selvästi meidän puolellamme. Kotimaan matkailu kasvattaa suosiotaan ja siihen tänä päivänä liittyvä ympäristöystävällisyys korostuu Vuokatissa. Olemme keskellä Suomea ja meiltä löytyy samasta paikasta maamme valttikortit: pohjoisen runsasluminen talvi ja Järvi-Suomen vehreä kesä”, toteaa Vuokatin Matkailukeskuksen hallituksen puheenjohtaja Mika Kilpeläinen.

Matkailun kasvunäkymät kulkevat käsi kädessä mittavien investointien kanssa. Vuokatissa on tällä hetkellä käynnissä useita rakentamishankkeita, jotka lisäävät entisestään alueen vetovoimaa ja povaavat myönteistä kehitystä myös tulevalle.

Lue myös

Is your brand just alive or is it living?

A living brand is the soul of the company. It is something unique that can be found in values and practices. We look for this perspective and bring the brand to life at different meeting points. We create stories that influence the buying decision.

i2 is a Finnish marketing agency that operates both locally and globally. We serve companies in different industries and needs. We communicate fiercely living brands in a way that is eye-catching, interesting and emotional. The goal is always to create expectations, memories and stories that influence the buying decision.

Our services 

For us, ideas are the core of everything. We wish to understand what you want, but we may also tell you what we think you need. We may still disagree with you and challenge you. 

However, A living brand is always created together with you. With us, you have passionate and people-oriented experts at your service who make sure that things run smoothly from the empty slate to the final implementation.