Dominoiva peliyhtiö on asiakkaan pahin painajainen

Näkökulma

Matti Kovanen / 1.6.2017

Kun yksi toimija hallitsee lähes kokonaista konsolipeligenreä, asiakas jää auttamatta häviävään rooliin.

Olen intohimoinen konsolipelaaja. Panostan pelaamiseen aikani lisäksi myös rahaa. Vilpittömänä tavoitteenani on nauttia hyvistä peleistä ja kilpailla muita pelaajia vastaan, joskus vähän liiankin tosissaan. Onneksi ohjaimia saa aina lisää ja seiniin voi sutia maalia viikkoa ennen muuttoa. Tässä kohtaa varmaan jo arvasitte – pelaan urheilupelejä.

Investoin pelikokemukseeni siis aikaa ja rahaa. En tule kaipaamaan niitä kuukausia, joita pelaamiseen olen kuluttanut. Pelaamisella olen tuonut uskomattomalla tavalla sisältöä omaan satunnaisesti jopa tylsähköön arkeen.

Mutta rahalle olisi mahtava saada vastinetta. Konsoliin sujahti melkein 500 euroa, televisioon hieman enemmän. Ohjain maksaa 60 euroa, eli minun temperamentilla noin 600€ viimeisen kahden vuoden aikana. Pelit itsessään lähtevät noin 70 euron tuntumasta, joskin EA Sports -peliyhtiön jalkapallo- ja jääkiekkopelit tarjoavat onnettoman vähäisillä viilauksilla tehtyjä julkaisujaan jopa 100€ kappalehintaan joka ikinen vuosi. Tähän päälle tulee vielä online-maksut nettipelaajille sekä tietysti oma laajakaista, joka mahdollistaa pelaamisen verkossa. Kaiken kaikkiaan pelaamiseen menee rehellisesti satoja euroja vuodessa.

Kun markkinoilla on vain yksi lätkäpelejä tuottava pelifirma, edetään kehityksessä hitaasti, vähän päivitellen, mutta asiakas sivuuttaen.

Pidän itseäni tolkun ihmisenä, kun tahdon nauttia hyvästä pelikokemuksesta. Itse peleistä jokainen voi olla mitä mieltä tahansa. Jo vuosia on nyrkkisääntönä ollut, ettei erityisesti lätkäpeleissä tapahdu minkäänlaista kehitystä ainakaan hyvään suuntaan. Kun markkinoilla on vain yksi lätkäpelejä tuottava pelifirma, edetään kehityksessä hitaasti, vähän päivitellen, mutta asiakas sivuuttaen. Jos genressä olisi edes vähäistä kilpailua, olisi NHL-peliperheessä siirrytty jo vuosia sitten niin sanottuihin päivityspaketteihin, joissa vanhan rungon päälle tehtäisiin päivityksiä maltilliseen hintaan. Mutta jos kukaan ei kiritä, miksi pitäisi repiä?

Verkkopelaamisessa hyvälle pelikokemukselle on kuitenkin täysin selvät mittarit: peli-istunnon laatu. Jos yhteydet pätkivät ja komennoissa on viivettä, ollaan kaukana siitä kokemuksesta, jota maksavien asiakkaiden tulisi saada.

Olen pelannut irakilaisen kanssa, jonka yhteydet olivat timanttia, kun taas osalla suomalaisista pelaajista nettiyhteys on kaapattu ilmeisesti naapuripubista.

Nykyään konsolipelaajan on mahdotonta vaikuttaa siihen, minkälaisilla yhteyksillä toinen osapuoli voi peli-istuntoon liittyä. Olen pelannut irakilaisen kanssa, jonka yhteydet olivat timanttia, kun taas osalla suomalaisista pelaajista nettiyhteys on kaapattu naapuripubista. Nimi ei tunnetusti miestä pahenna, mutta jos profiilinimesi on Totuudenbongi tai Mustapenis, on pieni skeptisyys aina paikallaan. Voidaan vain yksioikoisesti todeta, ettei yhteyksien laatua ole voinut enää vuosiin päätellä karttapallosta.

Lähes kaikessa palveluntarjoamisessa on nykyään tärkeää asiakkaan kokemus sekä vapaus valita mahdollisimman laajalla rintamalla, mitä hän haluaa. EA:n dominointi urheilupelien maailmassa on ollut jo vuosia suuri tragedia erityisesti konsolipelaajille. Kenttä kaipaisi uusia tuulia, mutta kuka haluaa tosissaan haastaa Goljatin?

Nimi ei tunnetusti miestä pahenna, mutta jos profiilinimesi on totuudenbongi tai mustapenis, on pieni skeptisyys aina paikallaan.

Poru pelien ympärillä on jatkunut jo niin kauan, ettei pelaajayhteisön närä ole heille mikään yllätys. Jännityksellä nyt seuraankin, kumpi tapahtuu ensin: tuleeko toimialalle uusi haastaja vai alkaako EA tosissaan kuunnella asiakkaitaan? Nyt on viimeisimpiä hetkiä aikaa päivittää paitsi toimintamalleja myös asiakassuhdetta. EA Sports on kovaa vauhtia kulkemassa Call Of Duty -pelisarjan jalanjälkiä, mutta se on jo ihan toinen juttu.