Entäpä jos paras ei riitä

Kaikki tiedämme, että kilpailu asiakkaista ja heidän huomiostaan on kovaa. Meistä jokainen pyrkii kehittämään palveluitaan ja tuotteitaan siten, että ne parhaalla mahdollisella tavalla vakuuttavat asiakkaitamme.

Mutta entäpä jos tämäkään ei yksin riitä? Kuinka tehdä itsestämme kiinnostavia; mikä on se meidän juttu, joka innostaa. Tarkastelemme asioita usein varsin lineaarisesti tuomalla systemaattisesti esiin ratkaisumme etuja ja vahvuuksia. Jo peruskoulussa olemme oppineet, että ”hauki on kala” -menetelmä ei tuota toivottua tulosta, vaan meidän on saatava ihmiset kokemaan oivaltamisen ja löytämisen tunteita.

Tarvitaan positiivisia konflikteja, jotain sellaista, jolla saadaan ihmisten huomio. Konventioiden rikkominen on yksi mainio tapa saada aikaan tunnetta. Tunne saa aikaan toimintaa ja juuri se on sitä, mitä yleensä toivotaan.

Arkea perusti Turun Hansakortteliin PopUp Kouluruokaravintolan ja toi paljon mielipiteitä herättävän kouluruuan konkreettisesti kaikkien maistettavaksi. Työeläkeyhtiö Elo halusi ihmisten kiinnittävän huomiota omaan eläkeikäänsä ja lähestyi sitä esittelemällä kiinnostavia eläkeläisiä, jotka elävät täyttä elämää. Hippos, Veikkaus ja Teivo toivat Lumiravit Kauppa- ja elämyskeskus Ideaparkiin ja innosti 50.000 tutustumaan raveihin.

Kaikki kolme yllämainittua ovat esimerkkejä ratkaisuista, joissa poikkeamalla perinteisestä pystyttiin luomaan jotain sellaista, mikä sai ihmiset kiinnostumaan.

Mikä on se teidän juttu, joilla ihmiset saadaan aidosti kiinnostumaan?

Ari Rauhala / 12.3.2018