Hieman hyggeä syksyyn

Hyggeily tuli suomalaiseen sanastoon vauhdilla reilu vuosi sitten. Ja lähes yhtä nopeasti se meni myös ohi – aivan kuten moni muukin tämän päivän ilmiö.

Mutta mitäpä jos näin alkavan syksyn kunniaksi pysähdytään hetkeksi pohtimaan hyggeä. Eikös juuri ”hygge” (Wikipedia.com: Hygge is a Danish and Norwegian word which can be described as a quality of cosiness and comfortable conviviality that engenders a feeling of contentment or well-being) pitäisi olla jotain, jossa me suomalaiset voisimme olla maailman parhaita?

Eikös juuri meillä ole maailman parhaat olosuhteet hyggeilyyn: pimeää, sateista, koleaa ja ihmisiä harvakseltaan. Kuulostaa ehkä hieman masentavalta, mutta käännetään se vahvuudeksi.

Laitetaan tuli takkaan ja kynttilöihin, keitetään kuppi kuumaa ja kääriydytään huopiin. Kutsutaan hyvä ystävä, se jota ei vähään aikaan ole ehditty tavata, kylään ja antaudutaan keskusteluun. Eikö kuulostakin mukavalta, jopa houkuttelevalta ajatukselta – ei anneta kylmien faktojen masentaa meitä.

Voisiko tässä olla meidän salainen ase menestykseen myös kansainvälisessä kaupankäynnissä? Unohdetaan hetkeksi kylmät faktat ja mennään lähelle ihmisiä ja antaudutaan vuoropuheluun.

Teknologia tarjoaa mm. markkinoinnin automaation kautta uusia mahdollisuuksia kohdata asiakas. Mutta mitäpä jos käyttäisimme puhelinta siihen mihin se on tarkoitettu eli soittamiseen? Tai lähetetään trendikkäästi LinkedIn-viesti ja kutsutaan itsemme kylään keskustelemaan asiakasta kiinnostavista ja innostavista asioista?

Ari Rauhala / 14.9.2017