Kaukana Pohjoisessa – lehtidesign Inari-Saariselän matkailualueelle

Osallistuimme keväällä 2018 kilpailuun Inari-Saariselkä Matkailu Oy:n Kaukana Pohjoisessa -lehden uudistamisesta. Lehti julkaistaan kolmella kielellä ja se palvelee alueen käyntikorttina matkailijoille ja matkanjärjestäjille sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Kilpailun voiton toi luomamme lehtikonsepti, jossa haimme visuaalisuutta teeman ”Uskaliaasti huipulla, puhtaasti arktinen.” alle. Aito pohjoinen Lappi, alueen luonto ja ainutlaatuinen kulttuuri toimivat innoittavina lähtökohtina suunnittelulle.

Lehden ilme on monien graafisten elementtien ja valintojen summa. Aluksi määritellään haluttu tunnelma; millaisia tarinoita kerrotaan, millaisen fiiliksen painotuote välittää, miltä se tuntuu kädessä ja miltä se näyttää? Lehden nimiö ja kannen kuvitus tekstinostoineen välittävät haluttua tunnelmaa ja ”myyvät” sisällön lukijalle. Taiton peruselementtien avulla jäsennetään kasa tekstejä ja kuvia selkeäksi kokonaisuudeksi. Lehden formaatti, layout ja typografia auttavat lukijaa löytämään sisällöstä oleellisen. Erilaiset toistuvat graafiset elementit ja jäsennellyt osiot rytmittävät taittoa ja luovat lehteen tunnistettavan ja lukijaa palvelevan rakenteen.

Uusi värikäs ja vahva ilme

Kaukana Pohjoisessa -lehteen haimme typografiaan keveyttä ja modernia otetta uusilla tekstityyleillä. Alueen kuvaajien ottamat upeat luontokuvat pääsevät parhaiten oikeuksiinsa suurina kuva-aukeamina ja vastaavasti yksityiskohtaisilla kuvanostoilla pienetkin aiheet voidaan tuoda lähelle lukijaa. Valittu paperi on päällystämätön, mikä korostaa alueen luonnonläheistä ja aitoa tunnelmaa.

Lehdelle luotiin oma värimaailma, joka heijastaa alueen luonnon sävyjä ja toimii hyvin yhteen kuvamaailman kanssa. Sammutetut ja hienovaraiset maiseman sävyt ja niiden vastapainona voimakkaat ja harkiten käytetyt tehostevärit luovat kokonaisuuteen tarvittavaa kontrastia. Aito Lappi on kulttuuriltaan rohkea ja vahva värien käyttö korostaa alueen ominaisluonnetta.

Asiakkaan toiveesta lehden taittoon luotiin myös tunnistettava ja monikäyttöinen graafinen ikoni. Sen muotokieli on sukua alueen saamelaiskulttuurin ikonografialle ja auringosta, tähdistä, lumesta ja jäästä muistuttava tunnus sai nimekseen Aurinkokide.

”i2 tiimin kanssa oli ilo työskennellä. He osasivat tulkita toiveitamme ja tuoda ne luovalla tavalla esille kokonaisuudessa vahvistaen viestiä ja mielikuvaa, jonka haluamme välittää lukijoillemme. Yhteistyö oli aktiivista vuoropuhelua, jonka tuloksena syntyi lämminhenkinen ja pohjoisen luonnon arvojen mukainen julkaisu, jonka kautta voimme viestiä matkailualueemme ainutlaatuisuudesta ja sen mahdollisuuksista”, Inari-Saariselkä Matkailu Oy:n tiimi kertoo.

Uuden painotuotteen ensiesittely suoritettiin Matkamessuilla 2019 tammikuussa. Ensimmäinen numero on valmis, mutta lehden kehitystyö jatkuu seuraavissa numeroissa. Joka numeroa taittaessa on ihana sukeltaa kuvien ja tekstien kautta pohjoisen luonnon taikapiiriin.

Satu Hänninen / 25.4.2019