Lisää sisältöä sisältömarkkinointiin

Olemme jo pitkään eläneet sisältömarkkinoinnin kultakautta, jossa yhä useammat yritykset julkaisevat erilaisia videoita, verkkoartikkeleja ja muita sisältöjä pelkästä julkaisemisen riemusta.

Kuinka moni pysähtyy tässä kuumassa huumassa miettimään, millaisia sisältöjä heidän tavoittelemansa kohdeyleisö haluaisi oikeasti kuluttaa? Koko sisältömarkkinoinnin ydinajatus katoaa, jos kohderyhmälle tarjotaan vain artikkelimuotoon leivottua mainontaa. Sen sijaan ennen julkaisunapin painamista kannattaa pohtia, millaista hyötyä omat sisällöt voisivat tuottaa ihmisille.

Tyrkyttäminen ei inspiroi ketään klikkaamaan julkaisua, mutta sen sijaan hyvät vinkit, pienet tietoiskut tai koskettavat tarinat herättävät vastaanottajan uteliaisuuden, tiedonjanon ja tunteet.

Tahdotko vaurastua?

Kun asiakkaamme Helmi Säästöpankki halusi kertoa sijoitus- ja varallisuudenhoitopalveluistaan laajalle yleisölle Lahden seudulla, päätimme julkaista kaksi digiadvertoriaalia Etelä-Suomen Sanomien verkkosivuilla. Sisältösuunnittelussa otettiin huomioon artikkelien aito lukuarvo, ja sisällöstä tehtiin niin kiinnostavaa, että artikkelien parissa kulutettiin oikeasti aikaa. Ensimmäinen artikkeli otsikoitiin kysymyksellä, johon oli vaikea vastata ei. Tahdotko vaurastua? -artikkeli tarjosi viisi vinkkiä niille, jotka ovat kiinnostuneita sijoittamisesta tai sen aloittamisesta. Artikkeli rikkoi lukukerroillaan Etelä-Suomen Sanomien digiadvertoriaalien ennätykset. Helmen vaurastumisartikkelia luettiin viikon kampanjan aikana lähes 9 700 kertaa, kun normaalisti artikkelit saavat keskimäärin 1 000 lukukertaa viikossa. Artikkelin sisältöön myös syvennyttiin, sillä artikkelisivulla vietettiin keskimäärin kaksi ja puoli minuuttia.

Muutama viikko myöhemmin julkaistu Vältä sijoittamisen sudenkuopat -artikkeli ei kerännyt yhtä paljon lukukertoja kuin ensimmäinen artikkeli, mutta myös sitä luettiin poikkeuksellisen pitkään. Tämän artikkelin parissa vietettiin lähes neljä minuuttia. Artikkelissa Helmi Säästöpankin asiantuntija otti kantaa ajankohtaisiin asioihin sen lisäksi, että hän kertoi pankin tarjoamista varallisuudenhoidon palveluista.

Hyvät tulokset innostavat

Helmi Säästöpankin advertoriaalien menestykseen vaikuttivat kohderyhmää aidosti kiinnostava sisältö, houkutteleva otsikointi ja riittävän napakat tekstit. Pankki vahvisti asemaansa sijoitus- ja varainhoitopalveluiden paikallisena asiantuntijana ja pääsi kertomaan sekä nykyisille että potentiaalisille asiakkailleen tarjonnastaan. Hyvistä tuloksista innostuneena Helmi Säästöpankki aikoo hyödyntää jatkossakin sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia, aidosti kiinnostavaa  ja ajankohtaista sisältöä unohtamatta.

Aino Penttilä / 2.10.2018