Markkinoinnin pikakänneistä vastuulliseen kuluttamiseen

NÄKÖKULMA

Markkinoinnin pikakänneistä vastuulliseen kuluttamiseen

NÄKÖKULMA

Ideat ja voittoskumpat esiin! Eiku.

Kuinka usein projektinne menevät näin:

Johto, myynti, markkinointi ja tuotanto kokoontuvat. Tehdääntilannearvio(swot, kilpailija- tai markkinakatsaus). Asetetaan seurattavat tavoitteet. Profiloidaan kohderyhmä. Laaditaan budjetti. Tuotetaan (tavoitteisiin, kohderyhmään ja budjettiin istuva) suunnitelma. Edetään toteutukseen ja seurantaan. Sen jälkeen optimoidaan ja ollaan viisaampia.

Niin, ei aina meilläkään. Täydellinen maailma ja arki eivät aina kohtaa, kun kiire prässää syyksi loikkia stepeissä. ”Nyt ideoita pöytään!” usuttaa markkinointipäällikkö suunnittelutoimistoa ja suunnittelutoimiston projektipäällikkö tiimiään.

Älä humallu huomioarvosta

Miksi markkinointi tuntuu usein temppuhakuiselta ”ideat tiskiin” -pikakänniltä?

Ehkä siksi, että hauskasta ideasta on helppo humaltua. Huomioarvoiset kampanjat tuovat mainostoimistoille palkintoja ja markkinointipäälliköt pääsevät jättämään jälkensä yrityksen markkinointihistoriaan. Mutta kukaan ei kysy, paljonko meni ja tuli rahaa.

Joten ehdotus: Kun on eniten kiire, painakaa jarrua.Palatkaa tilannearvioon ja tavoitteisiin. Fiksu markkinointi mitataan lopulta selkeinä numeroina: Paljonko myynti kasvoi? Mikä oli panos/tuotos-suhde? Kasvoiko tunnettuus?

Tuhat tapaa päästä rahoistaan

Tämä on tylsää, mutta syytä sanoa: Markkinointi on myynnin tukitoimi. Piste.

Millaista tukea myynti sitten kaipaa? Riippuu tilanteesta. (Siitä, johon tarvitaan tilannearvio.) Joskus markkinointiraha olisi fiksuinta kohdentaa nettisivujen kehittämiseen. Toisinaan mediaviestintään. Joskus esimerkiksi workshopiin, jos dialogia ja tavoiteasetantaa organisaation sisällä on muutoin vaikea synnyttää.

Ideahuumassa vaihtoehtoiset polut hukkuvat. Kyllä suunnittelutoimisto aina hintalapun hatusta heitetylle idealle keksii. Tapoja tuhlata rahanne on tuhansia. Mutta mikä niistä tavoittaisi kohderyhmän parhaiten?

Tulosvastuullinen toimisto selvittää ennen kuin ideoi.

Anonyymit asiantuntijat

Tässä villi idea: Koittakaa briiffin laatimista yhdessä. Siis liiketoimintajohto, myynti, markkinointi ja tuotanto kimpassa. Saman pöydän ääressä.

Kurkistakaa liiketoimintastrategiaanne: mitä sinne linjattiin? Kartoittakaa myynniltä asiakasymmärrystä: Millä kauppoja on saatu ja mitä ostamisen esteitä on havaittu? Kysykää johdolta budjetti ja määrittäkää realistinen myyntitavoite.  Varmistakaa tuotannolta aikataulu.

Näin pääsette anonyymeistä asiantuntijoista markkinoinnin ryhmäwauksi, jossa kukin tuo asiantuntijuutensa pöytään. Yhdistämällä ällinne teette fiksumpia briiffauksia, pääsette ideakänneistä markkinointirahan kohtuu käyttöön. Se ei ole yhtään niin tylsää, miltä kuulostaa.  (Myyntilause: Jos omat rahkeet eivät riitä, ottakaa i2 workshoppaamaan kanssanne.)

Riina Rautiainen / 25.4.2019

Lue myös