Meissä asuu voima

Kesä 2017 oli kaikkien aikojen festarikesä ja mikäli jotain aivan kummallista ei tapahdu, niin tästä kesästä tulee jälleen kaikkien aikojen festarikesä. Vaikka lippujen hinnat nousevat, olemme me kuluttajat valmiita maksamaan ja kuluttamaan, joskin samalla me vaadimme enemmän. Toisaalta tämä on festarijärjestäjien aikaansaamaa, sillä he – Flow ja Ruisrock etunenässä – ovat  kehittäneet palveluitaan vastaamaan meidän yhä kasvavia vaatimuksiamme. Vantaan festivaalit Oy:n toimitusjohtaja Juhani Merimaa totesikin Ilkka Mattilan Helsingin Sanomiin kirjoittamassa artikkelissa, että ”Suurempi valitus tulisi, jos alue ei toimisi, mutta kalja olisi halpaa.” Toisaalta taas vaikuttaa siltä, että meillä ihmisillä on yhä kasvava tarve kohdata ystäviä ja tavata uusia tuttavuuksia.

Muutama vuosi sitten messujen arvioitiin olevan kuolemassa, mutta nyt näyttää siltä, että messut ovat ehkä vahvempia kuin koskaan. Aleksi Ylä-Anttila arvioi Markkinointi & Mainonnassa,  että ”erilaisten tapahtumien ja messujen suosio on vastavoima kehittyvälle teknologialle. Ihmiset kaipaavat aitoja elämyksiä, joita ei iPadin tai älypuhelimen näytöltä saa.”

Ruotsalainen tulevaisuudentutkija Kjell Nordström pohti AKL Summit -seminaarissa, mihin yliopistoja jatkossa tarvitaan, koska kaikki, myös se aivan uusin tieto, löytyy nykyään verkosta. Hänen näkemyksensä oli, että yliopistoilla on jatkossakin aivan keskeinen merkitys, koska ne mahdollistavat ihmisten välisen henkilökohtaisen kommunikaation ja myös siihen liittyvän hiljaisen tiedon välittämisen.

Maailman suurin sponsorointiin keskittyvä vuosittainen seminaari, IEG, järjestettiin Chigacossa huhtikuussa 2018. Kaksi asiaa nousi selkeästi muiden teemojen yläpuolella, data ja kokemuksellisuus. Maailman johtavat brändit toistivat toinen toisensa jälkeen, että pelkkä läsnäolo ei enää riitä, vaan kuluttajille on pystyttävä luomaan elämäyksiä.

Yllä mainitut kommentit eivät voi olla vain sattumaa. Digitaalisuus avaa meille aivan uudenlaisia mahdollisuuksia kehittää uudenlaisia palveluita, mutta välillä ei voi olla saamatta vaikutelmaa, että kaiken tuon keskellä ihminen voi unohtua.

Eräs maamme ansioituneimpia mainonnantekijöitä, copywriter Markku Rönkkö, kiteytti Helsingin Sanomissa asian erinomaisesti ”Mainonta on pokaamista. Harvoin aggressiivisella itsensä kehumisella pääsee pitkälle.”

Meissä ihmisissä asuu suuri voima, joten otetaan se meidän käyttöön.

Ari Rauhala / 13.6.2018