Messuilla pitää olla sopivasti röyhkeä

STORYDESIGN

 “Get your thinking clean to make it simple.”

Viime kevät oli i2:n messutiimille kiireistä aikaa. Suunnittelimme mm. yhtä i2:n historian suurinta kansainvälistä messutapahtumaa globaalisti toimivalle asiakkaallemme. Uusien tuotteiden ja palveluiden lanseeraaminen oli tärkeä osa itse tapahtumaa. Pinta-alaltaan useiden satojen neliöiden osasto oli projektina kaikin puolin erittäin mielenkiintoinen ja haastava. Tilasuunnittelussa piti huomioida lanseeraus yhtenä isona kokonaisuutena. Tiimimme otti haasteen vastaan innokkaana ja motivoituneena. Otimme kaiken irti tilaisuudesta saada pohtia ja suunnitella parasta mahdollista kansainvälistä messua ja tuotelanseerausta asiakkaallemme.

”You have to trust in something – your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down.”

Kyseinen vuosittainen messutapahtuma on asiakkaamme tärkein tapahtuma. Sinne tulevat kaikki. ”Tiedätte, mitä haluamme ja mistä pidämme. Osastosta on tultava fiilis, että olemme iso yritys ja että meiltä saa parhaat tuotteet ja palvelut.” Sellainen oli briiffi ja siitä käynnistyi suunnittelutyö, jossa hyödynsimme kokemustamme niin asiakkaasta kuin kansainvälisistä messuista.

”The only way to do great work is to love what you do.”

Seuraaviin tekijöihin kannattaa kiinnittää huomiota, jotta kansainvälinen messutapahtuma onnistuisi mahdollisimman hyvin: erottautuvuus, sisältö, viestintä ja tarinallisuus. Ei osastoa muuten tuolla isossa messumaailmassa huomata, joten täytyy aina olla jotain millä erottautua muista. Halusimme pitää kiinni ensimmäisistä ajatuksista osastosuunnittelutyössä ja lanseerauskonseptin ideoinnissa: ”Tästä tehdään messujen Lamborghini, yrityksen brändiä ja imagoa kunnioittaen, sopivan röyhkeästi, laadukkaan modernisti ja houkuttelevan coolisti”.

 “Some people think design means how it looks. But of course, if you dig deeper, it’s really how it works.”

Paras palkinto on, kun asiakas hymyillen ja innokkaana toteaa, että ”tämähän ylitti odotuksemme”. Silloin voi sanoa, että ”job well done”. Olimme itse paikan päällä valvomassa osaston rakentamista, ohjaamassa itse lanseeraushetkeä sekä seuraamassa messutilaa ja ihmisten käyttäytymistä siinä tilassa. Upeita, unohtumattomia hetkiä. Tunne onnistumisesta ja mitä parasta, tyytyväisen asiakkaan leveä hymy.

”Stay Hungry. Stay Foolish.”

Christel Lindqvist-Jauhiainen / 5.9.2017