Mitä paperitehdas tekee somessa?

VIERASKYNÄ

Kirsi Skyttä / 01.06.17

Paperitehtaan viestintä perinteisissä kuluttajien kanavissa voi olla haastavaa. En ollut ihan varma, mihin suuntaan veisimme viestintää ja mitä tekisimme somessa, kun Sappi Europesta tuli tieto, että kaikilla tehdasyksiköillä on oltava omaa sosiaalisen median viestintää vähintäänkin Facebookissa ja paikallisella kielellä. Me päätimme avata samalla myös Instagram-tilin.

i2 vastasi haasteeseemme ja yhteistyömme käynnistyi huhtikuussa 2017 some-viestinnän merkeissä.

Koko homma lähti liikkeelle kaksiosaisella perusteellisella workshopilla, jossa pääsimme kattavan tiimin voimin pohtimaan Kirkniemen tavoitteita somen suhteen ja tehtaan some-persoonaa. Some itsessään vaatii keskustelevaa sisältöä, joten halutuista sisällöistä oli hyvä myös keskustella sisäisesti. Prosessi avasi hyvin myös tiimille somen saloja.

Toukokuun alussa aloitimme Facebook- ja Instagram-kanavissamme viikottaiset julkaisut. Vastaanotto yllätti meidät erittäin positiivisesti, sillä sekä seuraajia ja postauksista tykkääjiä on heti alusta asti ollut runsaasti. Kanaville oli siis selkeästi kysyntää! Facebookin puolella on (ainakin toistaiseksi) enemmän liikennettä, sillä sen ovat löytäneet myös muut kuin oma henkilökunta.

Yhteistyö i2:n kanssa lähti hyvin käyntiin ja yhteydenpito on mutkatonta ja helppoa. Varmasti oppimiskäyrä molemmilla osapuolilla vielä kohoaa, kun opimme toisistamme ja toisiltamme tässä koko ajan lisää.

Kirjoittaja on Sappi Europen Kirkniemen paperitehtaan viestintäjohtaja