Pelialalla on nyt uusi asiakas – eikä se tyydy vanhaan

NÄKÖKULMA

Pelialalla on nyt uusi asiakas – eikä se tyydy vanhaan

NÄKÖKULMA

Fortnite on vain alkusoittoa, kun uusi pelaajasukupolvi vaatii parempaa ja itsensä näköistä palvelua.

Konsolipelimaailma on saamassa kovaa vauhtia uuden asiakaskunnan, joka tuo mukanaan suuren muutoksen ja mahdollisuuden. Samaan aikaan, kun perinteinen konsolipeliteollisuus palvelee ikäisteni tarpeita perinteisesti ja kaavamaisesti, on sen rinnalle kasvamassa huomisen konsolipelikansa ja -teollisuus.

Viime aikoina mediassa on puhuttu paljon Fortnite-pelin Battle Royalesta ja erityisesti sen koukuttavuudesta. En ole addiktoitumista ohjaavien aivonosien erikoisosaaja, joten en ota kantaa pelin koukuttavuuteen vaan tapaan, jolla Fortnitesta on tullut yksi kaikkien aikojen suosituimmista ja tuottavimmista peleistä.

Uuden pelaajapolven eli asiakkaan näköinen

Fortnite on pelinä kuin suoraan uuden pelaajasukupolven selkärangasta rakennettu: kevyt, nopeatempoinen ja ilmainen. Fortnite on siis kaikkea sitä, ja tietysti vähän enemmän, mitä mobiilipelejä pelannut uusi sukupolvi on tottunut kuluttamaan.

Vaikka peli itsessään onkin ilmainen, peli tuottaa uskomattoman hyvin. Ansainta syntyy pääasiassa pelin sisällä olevista mikromaksuista, joilla pelaajat saavat hankittua itselleen erilaisia varusteita. Tämä ansaintalogiikka saattaa olla monelle erittäin tuttu mobiilipelien maailmasta.

Kaikki jotka pelaavat mobiilipelejä, rakastuvat Fortniteen

Koska Fortnite on turboahdettu versio mobiilipeleistä, on sen suosio myös täysin odotettua: Jokainen, joka rakastaa mobiilipelejä, rakastaa Fortnitea. Ja kun suositun pelin sanansaattajiksi astuu vapaaehtoisesti esiin sellaisia nuorisoidoleita kuin vaikkapa ranskalainen jalkapallon supertähti Antoine Griezmann, ei kyse ole enää viraali-ilmiöstä vaan suoranaisesta sukupolven äänestä.

Muutos on väistämätön – ja niin toivottu

Uuden pelaajapolven esiinmarssin paras puoli on se, että se pakottaa perinteiset pelitalot miettimään uudestaan omaa toimintaansa. Kirjoitin aikoja sitten siitä, miten esimerkiksi urheilupeleissä dominoiva EA Sports on vähintäänkin jähmettynyt paikalleen, kun kilpailu on täysin minimaalista. EA:n suunnalta onkin kuulunut jo huhuja, ettei tulevaisuudessa esimerkiksi FIFA-jalkapallopelistä julkaista enää erillisiä, vuosittaisia pelejä, vaan peliä kehitetään jatkuvasti. Isommat päivitykset tulevat siis aina jalkapallokausien välissä.

Parasta kokonaisuudessa on se, että uuden sukupolven esiinmarssin myötä myös me vanhat pelaajat saamme enemmän – jopa sellaista, jota emme olisi koskaan itse osannut pyytää.

Miko Vainio / 21.9.2018

Lue myös