Puhu äänellä, joka saa tuolit kääntymään

STORYDESIGN

Puhu äänellä, joka saa tuolit kääntymään

CASE

Teen tähän alkuun pienen tunnustuksen. Perjantai-iltojen salainen paheeni on The Voice of Finlandin katselu irtokarkkikulhon ja äänekkään kaveriporukan kera. Kaikkien näiden tuotantokausien tuijottelun aikana olen oppinut, että tuomarien tuolit jäävät usein kääntymättä, jos laulaja matkii jonkun muun laulutyyliä, ei ole valinnut itselleen sopivaa biisiä tai hänen äänensä on liian tavanomainen. Sen sijaan aidosti omana itsenään esiintyvät, persoonalliset heittäytyjät hurmaavat sekä tuomarit että yleisön.

”Vaikka visuaaliset elementit olisivat kunnossa, sekavat markkinointiviestit eivät puhuttele haluttuja kohderyhmiä, eikä brändi pysy kasassa.”

Kuten Voicen toiveikkaat laulajat, myös yritykset haluavat erottua muista kilpailijoista ja saada asiakkaidensa kiinnostuksen heräämään. Aina se ei kuitenkaan ole helppoa. Vaikka visuaaliset elementit olisivat kunnossa, sekavat markkinointiviestit eivät puhuttele haluttuja kohderyhmiä, eikä brändi pysy kasassa. Ratkaisu tähän on tone of voicen eli äänensävyn määrittely.

Useimmat yritykset tietävät, mitä ne haluavat eri kohderyhmilleen sanoa. On kuitenkin yhtä tärkeää määritellä, miten asiakkaita puhutellaan, millaista sanastoa käytetään ja miltä yritys kuulostaa jokaisessa ulospäin lähtevässä viestissään. Huolellisesti määritelty ja koko henkilökunnan omaksuma äänensävy on merkittävä kilpailuetu. Se myös tekee yrityksen markkinointiviestinnästä linjakkaampaa ja helpompaa toteuttaa, vaikka vastuu viestien kirjoittamisesta olisi jaettu useammalle henkilölle tai työntekijät vaihtuvat. Tone of voice varmistaa, että brändin ääni erottuu kirkkaasti kaikissa kanavissa ja viesteissä.

”Äänensävyn määrittäminen ei, kuten jatkossa sen soveltaminenkaan, ole siis vain markkinointi- ja viestintäosaston juttu.”

Aitous palkitaan niin Voice of Finlandissa kuin markkinoinnissakin. Päälle liimatut viestit eivät puhuttele ketään. Tämän takia tone of voicen määrittely aloitetaan yrityksen omista arvoista, kulttuurista, strategiasta ja kilpailueduista. Lisäksi on hyvä pysähtyä hetkeksi pohtimaan, mihin suuntaan brändiä halutaan jatkossa kehittää? Jätetäänkö joku nykyisistä arvoista taka-alalle ja otetaanko tilalle jotain uutta? Koska asiaan liittyy paljon sisäistä pohdintaa, onnistuneessa tov-työpajassa on aina edustettuna yrityksen henkilökuntaa mahdollisimman monelta eri osa-alueelta. Äänensävyn määrittäminen ei, kuten jatkossa sen soveltaminenkaan, ole siis vain markkinointi- ja viestintäosaston juttu.

Me i2:ssa autamme mielellämme erottuvan äänensävyn löytämisessä. Tone of voicen määrittely tehdään aina yhteistyössä asiakkaan kanssa. Siihen sisältyy ennakkotehtäviä ja yhteinen, noin päivän kestävä workshop. Teemme workshopin pohjalta päätelmät, jotka käymme läpi purkupalaverissa. Lopuksi kokoamme Tone of voice -oppaan, jossa on yleisten päätelmien lisäksi käytännön esimerkkejä äänensävyn soveltamisesta ja sanasto, joka auttaa tärkeimpien asioiden muistamisessa.

Olisiko siis aika puhutella asiakkaitasi äänellä, joka saa tuolit kääntymään? Jos vastaus on kyllä, ota yhteyttä i2:n tiimiin. Lähdetään yhdessä etsimään ääntä, jota asiakkaasi eivät pelkästään kuule, vaan myös haluavat kuunnella.

Aino Penttilä / 11.3.2018