Rakensimme Classic Familyn nettisivuille uuden kodin

Tamperelainen salibandyseura Classic vei keväällä miesten Suomen mestaruuden, jo kolmannen kerran peräkkäin. Nyt seuran nettisivut vietiin nekin uudelle tasolle.  ”Classic Family” eli Classicin miesten, naisten ja junnujen joukkueet sekä muu harrastetoiminta sai uuden, WordPressille rakennetun yhteisen kodin.

Kevätkauden mittainen projekti saa Classicin toiminnanjohtaja Pasi ”Passo” Peltolaltasuitsutusta.

– Prosessi meni erittäin jouhevasti. Kommunikointi oli aktiivista, mutta meitä ei myöskään rasitettu turhaan, vaan saimme selkeitä ehdotuksia. Imagollisesti uudistus on meille tosi tärkeä, sillä kannamme myös brändinä velvoitteita mm.yhteistyökumppaneidemme suuntaan, Peltola kommentoi.

Perusteellinen määrittely + loogiset polut = hyvä käyttäjäkokemus

Projektista i2:ssa vastannut digipalveluiden ja digitaalisen liiketoiminnan kehittäjä Juha Tyrni painottaa nettisivusuunnittelun kaksisuuntaisuutta: toiminnallisuuden ja rakenteen pallottelu on prosessi, jossa sivustolla käyvien roolit ja tarpeet kirkastetaan sekä käyttäjäpolut optimoidaan, asiakkaan kanssa aktiivisesti keskustellen.

– Vaikka ulkoinen muutos on näkyvin osa, ei kyseessä ole ensisijaisesti kosmeettinen toimenpide, jossa vanhat sisällöt laitetaan uusiin vaatteisiin. Silti vanhasta kannattaa oppia. Entisellä sivustolla eniten haettuja sisältöjä ei ainakaan kannata piilottaa, Tyrni selvittää.

Suunnittelun taustalla on paljon statistiikkaa: sivuvierailusekunteja, bounce rateja ja klikkikertoja. Silti tärkeintä – ja se, mistä nettisivu-uudistuksen tulisi lähteä – on perusteellinen määritysvaihe: mihin sivustoa ollaan viemässä ja mitä tavoitteita sille asetetaan.

Ja koska kävijäkäyttäytyminen on aina osaltaan arvailua, on optimointi jatkuvaa ja havaintoihin perustuvaa. Siitä syntyy hyvä käyttäjäkokemus.

WordPress rules! Päivitettävyys ja elinkaari omaa luokkaansa

Miksi aina WordPress? No ensinnäkin siksi, että kyseessä on maailman yleisin julkaisujärjestelmä, jolloin asiakas ei jää koskaan ns. toimittajaloukkuun.

Toisekseen WordPress mahdollistaa nettisivuille pitkän elinkaaren, muunneltavuuden ja helppokäyttöisyyden. Classicin uusi nettisivusto voi nyt kasvaa Classic Familyn mukana.

– Julkaisujärjestelmän valinta on strateginen valinta. Jos nähdään, että yrityksen toimintastrategiaan kuuluu kasvu, tulee nettisivuston elää kasvussa, Tyrni toteaa.

WordPressin keskeinen etu Classicille on se, että joukkueenjohtajat pystyvät nyt ylläpitämään omien joukkueidensa tiedot ajan tasalla.

– Käyttökokemus on hiottu tältäkin osin: se mitä ei tarvitse päivittää, voidaan piilottaa. Kaiken ei tarvitse olla kaikkien muokattavissa, mutta roolien mukaista oleellista tietoa pitää voida päivittää tehokkaasti. Moni yritys ei päivitä nettisivujaan yksinkertaisesti siitä syystä, että päivittäminen koetaan liian hankalaksi.

Mitä haluat nettisivuillasi myydä?

Nettisivut ovat yrityksen kauppapaikka, vaikkei sieltä mitään suoraan ostettaisikaan. Oikeastaan myynnillisyys on sekin käyttäjäystävällisyyttä: helppoa käytettävyyttä ja oikeiden asioiden löytymistä. Pienimmillään esimerkiksi sitä, että mobiilissa puhelinnumero on suoraan klikattavissa.

Classicilla lipunosto tulee heti kauden alkaessa selkeänä ostopainikkeena etusivulle. Yksi keskeinen kävijäryhmä kun ovat fanit, jotka tulevat tarkistamaan sivustolta seuraavan ottelun ajankohdan ja pääsevät nyt ostamaan samalla lippunsa.

Siksi onkin syytä pysähtyä hetkeksi miettimään: Kuinka helpoksi teidän yrityksenne on ostopolut rakentanut? Milloin viimeksi olette analysoineet sivuliikennettä? Onko sivuilla tarvitut call to action -ohjaukset?

Koskaan ei ole liian myöhäistä optimoida. Voitte aloittaa vaikka tänään.

Ja Classicin lippukaupoille voitte klikata heti kauden alkaessa täältä:  https://scclassic.com/

Riina Rautiainen / 15.6.2018