Sponsoroinnilla vahvat näkymät

Suomalaisella sponsoroinnilla menee hyvin ja sen kertoo tuore sponsorointibarometri. Sponsor Insight Finlandin tekemän tutkimuksen* mukaan sponsorointiin kohdennettu summa on noussut kymmenessä vuodessa yli sadalla miljoonalla eurolla. Vuonna 2019 sponsorointiin investoitiin 260 miljoonaa euroa, joka on 4,8 % enemmän kuin edellisenä vuonna (248 milj. euroa).

Sponsoroinnin näkymät tästä eteenpäin ovat vielä positiivisemmat, sillä tutkimuksen mukaan 72 % yrityksistä aikoo joko kasvattaa tai säilyttää saman sponsorointi-investointinsa vuoden 2020 aikana. Kasvun lisäksi suurin muutos sponsoroinnissa on tapahtunut syissä, miksi yritykset sponsoroivat. Kaikilla on sama näkemys siitä, että sponsorointi on yksi markkinointiviestinnän keinoista, mutta tavoitteissa on luonnollisesti monta eri maalia.

Top 5 motiivia sponsoroida:

  1. Brändin tai tuotemerkin vahvistaminen
  2. Näkyvyys
  3. Tavoiteltava kohderyhmä
  4. Kohteen profiili tai imago
  5. Yhteiskuntavastuu.

Iso muutos tulee siitä, että myynnin kasvattaminen sponsoroinnin avulla on tippunut Top 5 -listalta pois. Myynnin tilalle on tullut kohderyhmäajattelu, joka on noussut suoraan listan kolmanneksi. Sponsorointi palvelee erinomaisesti silloin, kun halutaan tavoitella jotakin tiettyä kohderyhmää. Tässä tapauksessa sponsoroitava kohde tavoittaa yleisön parhaiten omalla toiminnallaan tai olemassaolollaan.

Markkinointiosakeyhtiö i2 tarjoaa laajan kattauksen eri tyyppisiä sponsoroinnin kohteita. Ota yhteyttä ja löydetään yhdessä teille sopivat kohteet!

* Sponsor Insight Finland: Sponsorointibarometri 2019

Jari-Pekka Jouppi / 10.2.2020