Selkeyttä Tampere-talon someen napakan strategian avulla

Tampere-talon sosiaalisen median läsnäolo viime vuosina on ollut merkittävä osa markkinoinnin kokonaisuutta. Elämysten talossa tapahtuu koko ajan, joten sisällöistä ei ole ollut puutetta. Myös tarpeet ovat olleet moninaiset: talon arki, tuotannot, ohjeispalvelut, B2B-näkökulma sekä viestintä ovat kaikki saaneet palstatilaa useissa kanavissa. Moniosaajien talossa somea on päivittänyt useampi henkilö.

Haave selkeämmästä prosessista ja tavoitteista oli elänyt jo hetken arjen kiireessä, mutta konkretisoitui sisältöyhteistyössä esimerkin kautta. Heti alussa sovittiin, että strategiasta tehdään tiivis, mahdollisimman selkeä ja siitä karsitaan kaikki turha.

Vaikka strategian tekeminen johdettiin i2:selta, suunniteltiin sitä kuitenkin tiiviissä yhteistyössä. Ennakkokysymysten perusteella pidettiin yhteinen puolen päivän työpaja, johon osallistuivat kaikki Tampere-talolla somen kanssa tiiviisti tekemisissä olevat. Erilaisten tehtävien avulla saatiin näkyviksi asioita, jotka on ehkä tiedostettu, mutta joita ei ole aktiivisesti mietitty.

Työpajan jälkeen vetäydyimme i2:sella vetämään materiaalia yhteen. Ja vuosia kestäneen yhteistyön ja tiiviin työpajan jälkeen sitä oli paljon. Kokonaisuus hahmottui kuitenkin rivien välistä yllättävän selkeästi. Lopputuloksena oli tiivis ja ytimekäs kohderyhmä- ja kanavajako sekä ehdotus sosiaalisen median sisällöntuotannon prosessista ja kanavakohtaisista painotuksista.

Aito yhdessä tekemisen meininki ja selkeä tavoite tekivät tästä projektista onnistuneen molempien näkökulmasta. Työtä ei tarvinnut aloittaa alusta, vaan hyvää somepresenssiä lähdettiin hienosäätämään sisäisesti selkeämmäksi ja asiakkaita paremmin tavoittavaksi.

Hanna Huotarinen / 5.2.2020