Tampere-talo: Tone of voice on sanojen lisäksi myös tekoja

VIERASKYNÄ

Tampere-talo: Tone of voice on sanojen lisäksi myös tekoja

VIERASKYNÄ

Marjut Heinonen
Tampere-talo

Olemme Tampere-talossa uudistaneet brändiämme, palveluitamme ja tilojamme isosti parin viime vuoden aikana. Toimintamme keskiössä ovat nyt entistä vahvemmin asiakaslähtöisyys, helposti lähestyttävyys ja rentous. Tämän muutoksen ilmentämiseksi halusimme määritellä yritys- ja kuluttajaviestinnälle yhteisen äänensävyn, tone of voicen, joka on samassa linjassa talon toiminnan ja tunnelman kanssa. Lisäksi tarvitsimme helposti aukeavat, käytännönläheiset ohjeistukset koko henkilökunnalle. Koska i2 tuntee markkinointiviestintämme linjaukset ja tyylin, valitsimme heidät kumppaniksemme myös äänensävyn määrittelyyn.

Workshop määrittelyn pohjana

Tone of voice on niitä asioita, jotka tiedetään tärkeiksi, mutta jotka usein jäävät viimeiseksi to do -listalla. Asian ääreen pysähtyminen hetkeksi oli kuitenkin ehdottoman kannattavaa, ja i2:n tone of voice-workshop antoi tähän oivallisen tilaisuuden. Workshop oli selkeästi rakennettu, ja hyvin tehty pohjatyö auttoi meidät nopeasti asian ytimeen. Mukana työpajassa oli Tampere-talon markkinoinnin, viestinnän ja myynnin tekijöitä. Halusimme saada jokaisen mielipiteen kuuluviin ja oivaltaa asioita yhdessä. Kaikki työpajan osallistujat otettiinkin tasapuolisesti mukaan äänensävyn määrittelyyn. Yhteinen näkemys sekä yritys- että kuluttajapuolelle löytyi yllättävän helposti. Se pohjautui Tampere-talon arvoihin, missioon ja brändiattribuutteihin. Sen muotoileminen tone of voicen kielelle oli erityisen innostava kokemus.

Halusimme saada jokaisen mielipiteen kuuluviin ja oivaltaa asioita yhdessä

Arjen riemastuttamisesta punainen lanka

Työpajan pohjalta Tampere-talon äänensävyn punaiseksi langaksi määriteltiin Arjen riemastuttaminen. Sen taustalla on ajatus siitä, että jokainen meiltä lähtevä viesti riemastuttaa tavalla tai toisella vastaanottajan arkea. Asiakaslähtöinen sekä tunne- ja elämyspitoinen tone of voice on ollut erittäin helppo sisäistää. Se kuvastaa hyvin niitä asioita, joiden takana seisomme ja jotka haluamme selkeästi viestiä asiakkaillemme.

Äänensävyn jalkauttaminen koko organisaatioon aloitettiin Tampere-talon hallituksesta ja johtoryhmästä. Sen jälkeen se on käyty läpi kaikkien talon osastojen kanssa. Meillä arjen riemastuttaminen on sanojen lisäksi myös tekoja. Siksi se näkyy kaikissa asiakaskohtaamisissamme ja on nykyisin osa niin myynnin, tekniikan kuin aulapalvelunkin päivittäistä työtä.

Osuva lopputulos on helppo omaksua

Arvoihimme ja asiakaslupaukseemme pohjautuva tone of voice on otettu ilolla vastaan. Markkinointi- ja viestintätiimimme rakastui lopputulokseen saman tien, ja otti sen jouhevasti osaksi viestintäämme kaikissa kanavissa. Äänensävyn omaksumisen helppous koko organisaatiossa kertoo siitä, että onnistuimme yhdessä i2:n kanssa kiteyttämään palvelustamme oleellisen.

Heitä siis vapaalle ja piipahda Tampere-taloon katsomaan, kuinka arjen riemastuttaminen näkyy meillä käytännössä!

Marjut Heinonen

Kirjoittaja on Tampere-talon myynti- ja markkinointipäällikkö

Lue myös