Tiedätkö, mikä on ainoa todellinen haasteesi sisältömarkkinoinnissa?

NÄKÖKULMA

Tiedätkö, mikä on ainoa todellinen haasteesi sisältömarkkinoinnissa?

NÄKÖKULMA

Luotto, yrityksen profiili, budjetti vai rimakauhu? Mikä estää sinua tuottamasta merkittävää ja vaikuttavaa sisältöä?

Minuutin mittainen seikkailu LinkedIn -feedissä tarjoaa minulle kymmeniä toinen toistaan nerokkaampia nyrkkisääntöjä siihen, kuinka tehdään merkityksellistä ja vaikuttavaa sisältöä. Silti hyvin harvoin, jos koskaan, näiden ajatuksien viljelijöillä on tarjota mitään konkreettista esimerkkiä omien ”tyhjentävien galaktisten totuuksien tueksi”.

Tiedättekö, mikä estää jokaista meistä tuottamasta merkittävää ja vaikuttavaa sisältöä? Se on yksi, mutta sitäkin merkittävämpi ominaisuus, ja se on nähtävillä kaikissa niissä sisällöissä, jotka liikuttavat digitaalista maailmaa edes pienen hetken. Kyse on heittäytymisestä. Miten asiat sanotaan, on mielestäni merkittävämpää kuin se, mitä sanotaan.

Voiko yrityksen profiilista irrottautua somessa luomalla yritykselle alter egon?

Väitän, ettei tuotteellasi, palvelullasi tai edes yritykselläsi ole sisältömarkkinoinnissa väliä, jos et uskalla heittäytyä. Onneksi homma toimii erinomaisesti myös toisin päin: jos myyt villasukkia, ja tarjoat ne minulle kuin Riku Rantala yhteiskuntakritiikkiä, voit odotella minulta sukkatilausta vaikka keskellä heinäkuuta.

Jos rikurantala-asenne ei ole tuttu, nämä videot ovat sinulle:

Toivon, että ehdit katsoa molemmat videot. Pohdi hetki käsiteltäviä aiheita ja valaistu, kuinka jäyhän ylvään tappavan tylsästi nämäkin aiheet olisi voitu käsitellä, ja kuinka erinomaisesti Riku Rantala rikurantaloi nämä aiheet.

Olemme i2:lla tehneet paljon töitä yritysten somekanavien kanssa. Työpajat yritysten henkilökunnan kanssa on osoittanut voimansa, koska silloin pääsemme tuomaan omaa osaamistamme yritysten omien osaajien käyttöön. Parasta on huomata, kuinka yrityksen sisällä on palo tehdä omannäköistä sisältöä omille asiakkaille.

Valitettavasti kaikkien yritysten profiiliin ei sovi rikurantalamainen dynamiitti-meininki. Onneksi ei tarvitsekaan. Olisi kuitenkin terveellistä pohtia, voisiko yrityksen profiilista irrottautua somessa esimerkiksi luomalla yritykselle alter egon? Voisiko se villasukkia myyvä arvokas perheyritys ollakin Facebookissa Muodikasta ja parempaa ääreisverenkiertoa -sivusto, joka tuo yrityksen tarjonnan esille ihan uudella tavalla?

Heittäytymisen puute voidaan aina korjata. Tarvitaan vain suunnitelma, oikeat ihmiset, luottoa tekijöihin ja rahaa. Ei miljoonia, mutta enemmän kuin kymppejä. Eikä välttämättä edes Riku Rantalaa.

Miko Vainio / 23.11.2017