Uskallatko suunnitella yhdessä asiakkaan kanssa?

STORYDESIGN

Uskallatko suunnitella yhdessä asiakkaan kanssa?

STORYDESIGN

Oletko katsonut MAD MEN -sarjaa? Muistatko kohtaukset, joissa luova johtaja ja suunnittelijat esittelevät kauan hiomansa idean asiakkaalle juhlallisesti? Asiakas kertoo kommenttinsa ja suunnittelijat palaavat piirtopöytänsä ääreen.

Aito yhteistyö on varmasti teema, jota monessa asiakkuudessa ja projektissa mietitään. Helposti ajaudumme tilanteeseen, jossa saamme briiffin ja suunnittelun ammattilaisina konseptoimme, creaamme ja viimeistelemme mielestämme parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Asiakas on kuitenkin aina oman bisneksensä paras asiantuntija, joka kannattaa osallistaa aktiivisesti mukaan suunnitteluun. Viime aikoina tiimissämme on tehty paljon verkkosivu-uudistuksia, joissa olemme yrittäneet olla niin lähellä asiakasta kuin mahdollista. Tässä muutama vinkki:

1. Workshoppaa monimutkaisimmat asiat selkeiksi

Kohderyhmät, käyttäjäpolut, sisältötarpeet…molempien ammattitaidolla löydätte workshop-päivässä näihin aivan uusia näkökulmia. Esimerkiksi palvelumuotoilun menetelmillä käyttäjäpersoonat löydetään hauskoilla tehtävillä.

2. Jos epäröit, soita

Sähköpostilla leiskojen ja kommenttien lähettämiselle on aikansa ja paikkansa. Jos asiat vaativat yhtään perusteluja tai ovat vaarassa jäädä tulkinnanvaraiseksi, on kätevintä nostaa puhelin ja jutella. Pienikin väärinymmärrys voi johtaa visuaaliseen tai rakenteelliseen epäselvyyteen, mikä kannattaa selvittää niin pian kuin mahdollista.

3. Valitse omasta tiimistäsi asiakas

Sisäisessä suunnittelussa on helppo lähteä laukalle. Valitkaa joukostanne joku, esimerkiksi projektipäällikkö, joka edustaa asiakasta. Hänen tehtävänään on katsoa kaikkea asiakkaan silmälasien läpi: muistaa tärkeimmän rajoitteet ja huomata ajoissa, ettei mitään asiakkaan kannalta toteutuskelvotonta ideaa päästetä etenemään liian pitkälle.

4. Tee suunnittelutyötä yhdessä

Vaikka 1960-luvun Mad Men -ajasta on tultu pitkälle teknisessä kehityksessä, ylivoimaisen hyväksi olemme huomanneet saman pöydän ääressä istumisen. Tänä syksynä työstimme erään sivustouudistuksen kaikki alasivut yhdessä asiakkaan kanssa. Kun pohjatyö oli tehty hyvin, oli todella tehokasta työstää tärkeimpiä sisältöjä yhdessä. Puolikkaan päivän palaveerauksen tuloksena oli lähes valmis sivusto – kaikki kommentit ja mielipiteet pystyttiin perustelemaan ja keskustelemaan saman tien.

Hanna Sairanen / 2.10.2018

Lue myös