Uuden vuosikymmenen ensimmäiset askeleet

Keskustellessani asiakkaidemme kanssa saan usein positiivista palautetta siitä, että pyrimme ja pystymme määrätietoisesti täyttämään asiakkaidemme tavoitteet ja toiveet, olemme käytännönläheisiä ja että meillä on töissä upeita ihmisiä. Olen erittäin iloinen ja ylpeä tästä palautteesta, koska juuri tätä varten i2 (i=ihminen, 2=kaksi) on perustettu. Heinäkuussa tuli i2:n toiminnassa täyteen kymmenen vuotta ja tänä aikana olemme kasvaneet kolmen innokkaan miehen yksiköstä lähes 50 henkilön toimistoksi.

Keväällä aloimme pohtia, mitä voisimme tehdä, jotta voisimme palvella asiakkaitamme vieläkin paremmin. Ensimmäisessä vaiheessa täsmensimme oman jokapäiväisen toimintamme periaatteita, sillä se on se perusta, jolle koko toiminta rakentuu. Työstimme asiaa koko toimiston voimin ja lopputuloksena toukokuussa oli neljä keskeistä toiminnan periaatetta, joiden pitäisi ohjata tekemistämme sekä Helsingin että myös Tampereen toimistoissa.

  1. Kunnioitamme toisiamme – aikaa, mielipiteitä ja erilaisuutta
  2. Kannamme vastuumme – pidämme minkä lupaamme, olemme tiimipelaajia ja vastuun kantaminen on myös vastuun antamista
  3. Haastamme itsemme – fiksumpia toimintatapoja, kyseenalaistamista ja oman osaamisen kehittämistä
  4. Asiakas on aina asiakas – ilman asiakastamme ei ole meitä, joten tehdään fiksuja ratkaisuja

Toiminnan periaatteita ei ole tehty tauluiksi toimiston seinille, vaan auttamaan ja ohjaamaan meitä jokapäiväisessä työssämme. Yksinkertaisia asioita, mutta jotka työskenneltäessä arjen paineiden alla, ne saattavat unohtua.

Seuraavaksi aloimme työstämään meidän toimintamallia, joka näkyy ja vaikuttaa suoraa tekemiseemme asiakkaidemme kanssa. Tarkastelussamme esiin nousi kolme kehittämisaluetta: asiakkaiden pitää saada vielä parempaa, asiakkaat ansaitsevat aina parhaan mahdollisen suunnittelunja koska palveluvalikoimamme on kattava, edellyttää sen kilpailukykyisenä pitäminen systemaattista ja tavoitteellista kehittämistä.

Toimintamallia on kehitetty i2:ssa liiketoiminnan kehittämispalveluista vastaavan Eero Eskolan johdolla koko i2-väen voimin. Tekemistä on ohjannut vilpitön halu terävöittää omaan tekemistämme. Uudistuksen keskeiset elementit ovat:

  1. Uudet aikaisempaa autonomisemmat asiakkuustiimit ja resurssien tehokkaampi kohdentaminen. Tähänkin asti meillä on ollut käytössä asiakkuustiimit, mutta nyt niiden toimintaa terävöitetään siten, että ne pystyvät palvelemaan entistä tuloksekkaammin asiakkaitamme. Tämä tarkoittaa meillä sisäisesti lisää valtaa tiimeille ja myös vastuuta.
  2. Meidän Helsingin ja Tampereen toimistojen välinen maantieteellinen etäisyys on 174 kilometriä. Nyt tämä etäisyys on poistettu ja jatkossa meillä on vain yksi suunnittelutiimi. Tavoitteena on saada asiakkaille aina optimaalinen suunnittelutiimi käyttöön ja samalla varmistaa, että suunnittelijoiden työtehtävät ovat mahdollisimman innostavia.
  3. Eri liiketoimintojen kehittämisestä vastaavien tiimien perustaminen. Palveluvalikoimamme on monipuolinen ja kaikkiin osa-alueisiin kohdistuu jatkuvia kehittämisodotuksia. Nyt keskeisimmällä palvelualueillamme – liiketoiminnan kehittäminen, markkinointiviestinnän ratkaisut, digitaalinen kokemus, kohtaamiset, videot ja sponsorointi – on omat kehittämistiimi, jonka vastuulla on huolehtia palvelun kilpailukyvystä

Kyse ei ole organisaatiouudistuksesta, vaan meidän tekemisen rakentamisesta uudelleen.

Nyt tämä perustyö on viimeisiä silauksia vaille valmis ja asiat siirtyvät suunnittelupöydiltä käytäntöön. Toivon vilpittömästi, että tekemämme työ tulee näkymään teille ennen kaikkea kykynä tuottaa parempia ja liiketoimintaanne tukevia ratkaisuja kuitenkin siten, että siellä taustalla on sama tuttu i2. Otan mielelläni vastaan näkemyksiänne siitä, kuinka olemme onnistuneet vastamaan odotuksiinne.

Ari Rauhala / 8.10.2018