Vain sillä on väliä, mitä katsoja lopulta näkee – Näin tehtiin Koti & Piha -messujen TV-mainos

Päivää ennen myyntipitchiä Tampereen yhteysjohtaja Pasi saa idean, joka pilaa kaiken, mitä olemme siihen mennessä suunnitelleet. Idea on niin hyvä, etten voi muuta kuin sanoa “Tuo olisi todella hauska tehdä”, ja toivoa Tampereen Messujen olevan samaa mieltä kanssamme.

Onneksi olivat. Vanhat ideat siis lensivät roskiin ja Piha & Koti TV-mainos meni tuotantoon.

Pyysin vielä meidän Motion Designer Topia vakuuttamaan minut siitä, että mainos on mahdollista saada näyttämään yhdellä otolla kuvatulta. Pasin lohkaisemassa ideassa nimittäin liikkuisimme lavasteesta toiseen ilman näkyvää leikkausta kuvien välillä. Lopullisessa mainoksessa kaikki tapahtumat tulisivat vielä olemaan hidastettuja.

Topin vastattua “Joo, toi on iisi homma”, syöksyimme tuotantoon, Pasi tuottajana ja minä ohjaajana.

Istuimme pikaisesti lavastajan kanssa alas kynän ja paperin äärelle. Mainoksen ideaan kuului kolme eri lavastetta, jotka saivat hieman ”falskata” eli messuhalli sai näkyä taustalla, mutta etualan piti olla huolellisesti messuhengessä rakennettu.

Kuvauspaikalla näyttelijöinä oli tällä kertaa asiakkaan henkilöstöä, eikä heitä voinut sitoa kokopäivän kuvauksiin. Hyvä aikataulutus oli siis tarpeen, ja päätimme kuvata koko spotin osissa.

Kuvausten jälkeen istun Helsingin toimistolla ja tajuan, etten edes muista, mitä olimme alun perin Tampereen Messuille ehdottamassa. Toisaalta vain sillä on väliä, mitä katsoja lopulta näkee. Ja tietysti sillä, että tuotanto itsessään on ollut hauska ja onnistunut!

Kiinnostavatko videotuotannot? Kysy rohkeasti lisää!
Pasi Ikkala, puh. 050 516 8828

Nils-Erik Ekblom / 2.5.2019