Virtuaalitodellisuus tapahtumamarkkinoinnissa

Voiko virtuaalitodellisuus korvata kasvokkain tapahtuvan messutapaamisen? Kyllä voi.

Uusi tekniikka mahdollistaa virtuaalisen tilan, jossa useampi osallistuja voi toimia samanaikaisesti. Kukin osallistuja näkyy tilassa avatar-hahmona ja liikkeet sekä ääni tulevat hahmon suunnasta reaaliaikaisesti. Mukana ovat lisäksi ruumiinkieli ja katsekontakti. Tällainen virtuaalinen tapaaminen tuntuu erittäin aidolta ja vuorovaikutteiselta. Voidaan kätellä ja ojentaa 3D-malleja toisillemme. VR-tilassa voidaan liikkua yhdessä ryhmänä ja kokea kaikki kolmiulotteinen sisältö samanaikaisesti. Osallistujia voi olla parhaimmillaan useita kymmeniä samassa tilassa.

VR-tilassa ei meitä pitele mitkään fysiikan lait ja tilaa on rajattomasti. Vaikkapa fyysisen tuotteet kaikki erilaiset versiot voidaan helposti tuoda osallistujaryhmän tarkasteltavaksi. Tilassa voi olla erilaisia interaktiivisia elementtejä, joista käynnistetään kolmiulotteisia animointeja tuotteiden toiminnasta, videoita, kuvia, ääntä tai tekstipohjaista lisätietoa kustakin kohteesta.

VR-tilaan voidaan tulla mistä päin maailmaa tahansa, kunhan käytössä on 4G-mobiililiittymän tasoinen internetyhteys. Parhaita esimerkkejä on vaikkapa 250-metrinen raskaan teollisuuden tuotantolinja, jonka läpikävelyyn osallistui Saksasta messuosastolta pari vierailijaa, ja heidät vastaanotti asiantuntija, joka fyysisesti oli Suomessa konttorillaan. Tämä kolmikko tunsi olevansa siis kokonaisen tuotantolinjan äärellä ja asiantuntija pystyi kävelyttämään asiakkaat esittelyn läpi. Vastaava esittely olisi oikealla messuosastolla äärimmäisen vaikeaa ja vähintäänkin kallista toteuttaa.

Virtuaaliselle messuosastolle/esittelytilaan voidaan kutsua ihmisiä mistä tahansa maailmasta. Mikäli asiakkaalla ei olisi mahdollisuutta käyttää VR-laitteita, voitaisiin sellaiset heille helposti lähettää tai ohjata ko. henkilöt paikalliseen VR-pelihalliin, joissa yhteyden muodostaminen on helppoa.

Kaikki messuosastot ja esittelytilat on suunniteltu 3D-ohjelmilla jo vuosikymmeniä ja kaikki nämä jo olemassa olevat mallinnukset voidaan helposti siirtää käytettäviksi VR-tiloiksi. Samoin tuotteet ovat usein 3D-mallinnettuja ja nekin saadaan mukaan kokemukseen. Enää ei tarvitse käyttää paljon resursseja siihen, että asiakas ”pärjää” VR-tilassa, koska juuri sinä asiantuntijana voit olla paikalla ja tarvittaessa kädestä pitäen auttamassa. Mahdollisuus virtuaalisesti kätellä ja saada katsekontakti tuo huikean kokemuksen tapaamisesta.

Virtuaalinen tapahtuma tai messu voi mahdollistaa osastoilla vierailemisen 24/7 ja niin vieraat kuin henkilökunta voivat pysyä etänä. Tapoja sopia tapaamisajankohdista ja aikavarauksista löytyy runsaasti jo valmiiksi, käyttömuotoa vain pitää hetki opetella ja mukauttaa nykytilanteeseen.

Katso tästä video Glue Collaboration monikäyttäjäratkaisua hyödyntävän Patria:n kokemuksista virtuaalisen messuosaston käytöstä.

Video Glue Collaboration monikäyttäjäratkaisun uusimmasta versiosta.

Lisätietoja: Jani Leskinen  jani.leskinen@glue.work