Voiko asiakas olla myös kehittäjä?

NÄKÖKULMA

Voiko asiakas olla myös kehittäjä?

NÄKÖKULMA

Tulevaisuudessa yksikään suoratoistopalvelu ei pysty säilyttämään asemiaan pelkästään tarjonnan avulla.

Viaplay, Netflix, HBO, YouTube Premium, Spotify… Meiltä jokaiselta löytyy jo yksi tai useampi suoratoistopalvelu, josta maksamme kiinteää kuukausimaksua. Suoratoistopalveluiden ylivoima piilee usein tarjonnassa, on-demand -ominaisuudessa sekä hinnassa. Kohtuullinen hinta ja laaja tarjonta luulisi riittävän jo pitkälle, mutta asiakas oppii myös vaatimaan. Nyt puhutaan nimittäin käyttäjäkokemuksesta.

”Jokaisella suoratoistopalvelulla on jo oma Game of Thrones”

Asiakaskokemukseen vaikuttaa käytännössä koko palvelu aina markkinoinnista tuotteen lopulliseen käyttökokemukseen. Kulutamme kuitenkin suoratoistopalveluitamme niin paljon, ettei alustan toimivuuden roolia voi kyseenalaistaa. Jos käyttökokemus ontuu, on asiakas jatkuvasti askeleen lähempänä ovea. Silti monet palveluntarjoajat lunastavat asiakkaidensa odotuksia lähinnä yksinoikeussarjoilla ja muulla eksklusiivisella tarjonnalla. Olisi kuitenkin elintärkeää muistaa, että jossain kohtaa jokaisen palveluntarjoajan valikoima on niin suuri, ettei hyvää alustaa jätetä enää kovin heppoisin perustein. On syytä olla rehellinen: Jokaisella suoratoistopalvelulla on jo oma Game Of Thrones. Toisilla sen katsominen on vain älyttömän paljon työläämpää.

Mukana kehittämässä vai jälkiviisastelemassa?

Pelimaailmassa käytetään varsin usein toimintamallia, jossa pelaajat kutsutaan testaamaan pelin Beta-versiota. Kyse on siis peliversiosta, joka on jo varsin lähellä julkaisua, mutta mihin pelintekijät kaipaavat vielä kohderyhmän palautetta sekä kehitysehdotuksia. Herääkin kysymys, olisiko esimerkiksi HBO:n nykyinen asiakaskunta voinut olla merkittävämmässä roolissa yrityksen suoratoistoalustan luonnissa ja kehityksessä? Kuinka paljon parempia toistopalveluita yrityksillä olisi tarjolla, jos kuluttaja olisi myös kehittäjä?

Tällä hetkellä toistopalvelut vaikuttavat nimittäin hyvin yksisuuntaisilta. Alusta kehitetään käyttäjien ulottumattomissa ja palvelu julkaistaan lupauksella jatkuvasta sovelluksen kehittämisestä yhdessä asiakkaiden kanssa. Yhdessä tarkoittaa yleensä jotain palautelomakkeen näköistä elementtiä, jonka todellinen vaikutus sovelluskehitykseen on varmasti hyvin lähellä nollaa.

Katse tulevaisuudessa

Tulevaisuudessa suoratoistopalvelut tulevat entistä kiivaammin taistelemaan olemassaolostaan haalimalla parhaita sisältöjä yksinoikeudella sekä luomalla kokonaisvaltaisempia palveluita ja parempia käyttökokemuksia. Siksi jokaisen palveluntarjoajan tulee olla jatkuvasti askeleen edellä kaveria. Millä esimerkiksi HBO säilyttää ja kasvattaa asiakaskuntaansa, kun Game of Thrones loppuu?

Miko Vainio / 21.9.2018

Lue myös