Yritysmaailma tarvitsee supersankareita

Case

Jussi Vento / 13.1.2015

Syksyllä 2014 toteutimme yhdessä Lahden seudun kehityksen LADEC Oy:n kanssa poikkeuksellisen kampanjan, jossa Lahden seudun yrittäjät ja vaikuttajat heittäytyivät leffamaailmaan melkoisella asenteella. Operaatio L.B.R:n keskeisenä tavoitteena oli kasvattaa Lahden seudun positiivista näkyvyyttä yritysympäristönä.

Onnistuneen elokuvan keskiössä ovat vahvat päähenkilöt. Tarinankerronta jää puolitiehen, mikäli katsojalle ei anneta mahdollisuutta samaistua tarinan päähenkilöihin. Jokainen meistä on varmasti joskus samaistunut hyvinkin vahvasti oman suosikkielokuvansa päähenkilöön, ja mahdollisesti ottanut tästä pieniä vaikutteita omaan arkeensa. Mutta, olisitko sinä valmis hyppäämään Humphrey Bogartin saappaisiin Casablancassa? Entä supersankarien, kuten Iron Manin tai Hulkin saappaisiin? Isot ovat saappaat, mutta ei se vaadi kuin sopivan annoksen oikeanlaista asennetta.

Operaatio lähti liikkeelle perusajatuksesta: ei tarvita ihmeitä vaan tekijöitä, ja näkyviä tuloksia. Ja muutenkin maailman kurjien talousnäkymien keskellä halusimme todellakin tehdä jotain positiivista ja innostavaa.

Eeppistä ilmaisua

Operaatio nojasi vahvaan visuaaliseen ilmaisuun ja elokuvalliseen tyyliin. Keulakuviksi kutsuttiin 18 alueen yrittäjää ja vaikuttajaa, yksityisyrittäjistä pörssiyhtiöihin muotoilijoista maakuntajohtaan. Toteutimme kuvaukset yhden päivän aikana Lahden Sibeliustalossa ja annoimme jokaiselle kuvattavalle henkilölle uuden roolin. Lopputuloksena oli neljä elokuvajulistetta. Tarkkasilmäisimmät katsojat saattavat tunnistaa inspiraatioiden lähteet julisteiden taustalla.

 Ei tarvita ihmeitä, vaan tekijöitä. Ja näkyviä tuloksia.

Näihin leffatähtiin ja supersankareihin saattoi törmätä sosiaalisessa mediassa, talousmedioissa, pääkaupunkiseudun katukuvassa tai lentokentällä. Operaatio ylitti myös uutiskynnyksen. Muun muassa Yle, NYT, Markkinointi&- Mainonta ja Etelä-Suomen Sanomat kiinnittivät katseensa kampanjaan.

Ja kuten asiaan kuuluu, loimme tietenkin jokaiselle ’leffalle’ oman musiikkiteemansa.

Aiheena sijoittumismarkkinointi ei tietenkään ole mitenkään helppo. Mikään yritys tuskin tekee sijoittumispäätöstä kovinkaan lyhyellä aikavälillä. Kampanjoinnin onnistumista on siis mahdotonta mitata ’tilausten’ määrissä. Muistijäljen vahvuus, ensimmäiset reaktiot ja keskustelun määrä ovat parempia mittareita.

Operaatio ei olisi ollut mitenkään mahdollinen ilman ‘sankareita’, joiden sitominen mukaan viestinviejiksi oli myös kampanjoinnin onnistumisen elinehto. Tässä porukassa oli joukkovoimaa.

Maailma tarvitsee sankareita. Lahden seudulla osoitettiin, että oli niskoilla sitten viittaa tai ei, sankaruus voi löytää monia muotoja. Myös yritysmaailmassa.