Tehtävä
Uusi viestintästrategia ja -suunnitelma sekä visuaalinen ilme Maaseutupolitiikan neuvostolle.
Mitä tehdä, kun eri sektorit ylittävä ja poikkihallinnollinen verkosto pitää saada viestimään yhtenäisesti? Silloin kutsutaan apuun i2.
Kansallista maaseutupolitiikkaa johtava ja linjaava maaseutupolitiikan neuvosto MANE kaipasi verkostolleen viestinnän tekemistä helpottavaa toimintamallia ja maaseutupolitiikan brändille vahvistusta. Maaseutupolitiikan verkostoon kuuluu MANEn jäsenten, sihteeristön ja pääsihteeristön lisäksi erilaisia työryhmiä, temaattisia verkostoja sekä vaihtuvia tutkimus- ja kehittämishankkeita. Maaseututieto haluttiin esiin kiinnostavalla tavalla, suunnitelmallisesti ja laajaa verkostoa hyödyntäen.
Lähdimme rakentamaan viestinnän toimintamallia, joka toimisi niin tiedon lähteenä kuin ajassa elävänä käytännön oppaana maaseutupolitiikan viestijöille. Toimintamalli pitää sisällään kuluvan toimintakauden viestintästrategian, päivittyvän viestintäsuunnitelman, graafisen ohjeiston ja viestinnän perusaineistot. Lähtötilanteen kartoituksesta kohti sujuvaa viestinnän arkea.
Syvensimme lähtötilanteen ymmärrystä kevyellä nykytilan analyysilla, jonka pohjalta päivitimme viestintästrategian vuosille 2022–2027. Olemassa olevan logon ja värien pohjalta loimme kevyen visuaalisen ilmeen sekä perusviestintämateriaaleja, kuten PowerPoint-pohjan ja erilaisia taittopohjia. Materiaaleissa otimme huomioon saavutettavuusdirektiivin vaatimukset. Olemme lisäksi täydentäneet maaseutupolitiikan kuva-arkistoa monimuotoisesta maaseudusta ympäri Suomen.
Uusi viestintästrategia ja -suunnitelma sekä visuaalinen ilme materiaaleineen jalkautettiin verkostolle viestintäkoulutusten ja -sparrausten avulla. Oli tärkeää varmistaa materiaalien toimivuus viestijöiden arjessa, ja sparrausten aiheissa huomioitiin myös osallistujien toiveet.